Kinesere rykker ind på de danske chefgange

Danske virksomheder må indstille sig på at indordne sig under kinesiske virksomheder. Flere Kina-kendere tvivler på, at danske virksomheder er klar til en mere underdanig rolle.

Danske virksomheder kan få en ny rolle i forhold til Kina. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Foto: S¿ren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske virk­som­heder med vækst­drømme kan godt begynde at installere the-automater ved siden af kaffeautomaterne på kontorgangene. Den øverste chef kan meget vel komme til at hedde Li i stedet for Larsen, og den største samarbejdspartner kan være kinesisk eller indisk.

Nye multinationale koncerner stormer frem i Asien, og snart drager de mod vest. På rejsen fra øst til vest ligger en oplagt mulighed for danske virksomheder, der kan blive opkøbt af kinsiske selskaber, få en fremtid som underleverandører eller tilbyde hjælp til produkttilpasninger, markedskendskab og viden. Det vurderer flere Asien-kendere, blandt dem Grundfos-direktør i Kina, Humphrey Lau.

“De evner og færdigheder har Kina ikke i dag,” siger Humphrey Lau, som sammen med tidligere ØK-topchef Michael Fiorini interviewes på de næste sider. Spørgsmålet er dog, om danske virksomheder er mentalt parate. Humphrey Lau mener, at det kan kræve en større overvindelse. På den anden side er den nødvendig allerede nu.

Den asiatiske frekvens: Bekymringen deles af Danmarks tidligere ambassadør i Singapore, Jørgen Ørstrøm Møller, der bl.a. er tilknyttet Asia Research Centre på CBS.

”Vi skal tune ind på en asiatisk bølgelængde. Det er svært for os, fordi vi pludselig kommer i rollen som den, der tilpasser sig – og skal bære omkostningerne herfor – i stedet for at tvinge andre ud i den rolle. En mulighed er at engagere sig aktivt på det asiatiske marked og med asiatiske virksomheder,” siger han

Kina-ekspert i Dansk Industri, Nis Høyrup Christensen, tror på, at danske virksomheder har gode chancer for at få del i den kinesiske lykkekage. ”Danske virksomheder er generelt globaliseringsparate. Der er ikke nogen, der går med fine fornemmelser, hvilket man ser på et pænt niveau for etableringer i Kina. Men der vil altid være udfordringer, når man opererer langt væk fra sine hjemmemarkeder,” siger han.

Der findes ikke præcise tal på, hvor meget asiatisk valuta der indtil videre er investeret i Danmark. Men andelen er stadig forholdsvis lille, forlyder det fra Invest in Denmark under Udenrigsministeriet. ”Investeringerne kommer typisk fra de klassiske vestlige markeder, men vi ser i stigende grad investeringer fra lande som Singapore, Kina, Indien og Taiwan,” siger direktør Ole Frijs-Madsen.

Læs i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 3. september om 25 år der ændrede verden.