Kina - hvad venter vi på?

KARRIEREPANELET: I de kommende år ventes lav vækst i Europa og høj vækst i bl.a. Kina. Det åbner muligheder for danske virksomheder.

Storbyen Chongquin i det, som kaldes 'Western China'. Fold sammen
Læs mere
Foto: LIU JIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske små og mellemstore virksomheder har gode muligheder for at markere sig på det kinesiske marked i forhold til de andre store nationer, som selvfølgelig også vil noget i Kina.

I denne artikel i serien Karrierepanelet giver Christian Kurt Nielsen råd til, hvordan du kommer i gang på det kinesiske marked.

Du kan købe adgang til denne ene artikel for 10 kr., men vælger du at abonnere på Business PLUS får du adgang til denne, samt meget andet indenfor kategorien karriere.


I egenskab af min rolle som bestyrelsesformand for vores kinesiske søsterselskab var jeg i Kina i forrige uge og besøgte Chongqing. Et større byområde med omkring 30 mio. mennesker i det, der betegnes som Western China, men som faktisk ligger i midten. Væksten er fantastisk, energien og dynamikken smittende og udviklingsforventningerne fascinerende.

Det er ganske enkelt imponerende, hvilken udvikling de forventer vil ske i Kina – i hele Kina og ikke kun hvor jeg var i sidste uge. Vores danske ambassadør i Kina, Friis Arne Petersen, talte da også på et møde i Danish Chinese Business Forum meget begejstret og passioneret om mulighederne for danske virksomheder i Kina. Han mener, at danske små og mellemstore virksomheder har gode muligheder, fordi vi lige nu kan markere os i forhold til de andre store nationer, som selvfølgelig også vil noget i Kina. Om 10 år kan man vel ikke undre sig, hvis kineserne måske er mere opmærksomme på Tyskland, Frankrig og Italien end på Danmark, men i disse år har vi gode muligheder for at komme ind på markedet.

Interessante BRIK-lande

Det burde vel også være unødvendigt igen at nævne, at det kan undre, at eksporten til Indien og Kina er lige så stor som vores eksport til Holland. EU-området forventer ikke den store vækst de næste år, men det gør BRIK-landene og deres efterfølgere – ”Next Eleven”, som de nogen gange kaldes – så egentligt er det måske mere risikabelt at basere sin vækst på eksport til de kendte markeder, der ikke vokser nævneværdigt, er modne og har stor konkurrence end at udsætte sig for risiko ved at bygge noget op på nye markeder.

Jeg mener, at Kina har planer om at bygge 50-100 lufthavne de næste ti år, så hvis man har noget særlig viden omkring det marked, så må det være interessant.

Sådan kommer du i gang

Men hvordan kommer man i gang på det kinesiske marked?

Det er selvfølgelig nemmere bare at sige ”kom i gang” end at gå ud og gøre det. Vi selv har nu en lille fornuftig konsulentvirksomhed med kontor i Shanghai og repræsentation i Beijing, der har 10-15 ansatte, og efter et par hårde startår nu vokser med tocifrede rater, så det udvikler sig.

Jeg synes, at der findes mange muligheder for at få hjælp for danske virksomheder. Udenrigsministeriet og dets forskellige konsulater gør en kæmpe, højt kvalificeret indsats for at rådgive og hjælpe danske virksomheder. Jeg havde fornøjelsen af at være sammen med den danske konsul Hans Halskov en hel dag i Chongqing. Foruden at se den respekt, konsulen omgives med af de kinesiske myndigheder, så var det interessant at se konsulatets incubator-løsning, hvor man som virksomhed kan leje en arbejdsplads i en periode, indtil man får etableret sig ordentligt. Det gælder ikke kun i Chongqing, men også i Shanghai, Beijing og tre andre steder. Der er over 40 ansatte, så der er godt med kvalificerede mennesker til at rådgive. Også enkelte af de store danske brancheorganisationer er etablerede derude og giver god rådgivning, og endelig så kan man jo alliere sig med de konsulentvirksomheder (såsom min), som man kender og har tillid til.

Det er nok nødvendigt at få bistand til at starte med. Markedet er ikke som andre, og det er vigtigt, at man rådfører sig med organisationer, der har praktisk erfaring og ved, hvad man skal gøre og ikke mindst ikke skal gøre.

Afgørende erfaring på CVet

Jeg tror også, at der er store muligheder for dygtige og initiativrige kandidater for at bruge et par år i Kina. Det er en erfaring, som jeg har svært ved at forestille mig, at de ikke får langsigtet gavn af. Jeg mødte en dygtig tysk ingeniør i midten af trediverne, som havde arbejdet med produktionsledelse i Kina i fem år og nu skulle tilbage til Tyskland til et større job i sin koncern. Han skal nok blive en attraktiv kandidat for mange internationale selskaber i fremtiden.

Ingen kan spå om fremtiden, men der er næppe tvivl om, at Kina vil vedblive at være et særdeles interessant marked for danske virksomheder og danske kandidater de næste år.Det er selvfølgelig ikke for alle, at Kina er relevant, men jeg håber, at du vil overveje mulighederne.