Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Kenneth Herschel, der lige nu drøner ind på det københavnske taximarked, kalder sig selv autodidakt serieiværksætter. Han har ingen anden uddannelse end 10. klasse, og han droppede ud af gymnasiet, fordi de lange skoledage og de mange lektier kedede ham.
Efter gymnasietiden fik han job som opvasker på den hedengangne restaurant Rust i København. Men da beskidte tallerkener og snavsede glas blev for meget, kastede han sig ud i sit første projekt som selvstændig iværksætter. På Vesterbrogade åbnede han i 1997 cykelbutikken »Bjergged & Co.« I dag findes cykelbutikken ikke længere. Cykelslanger og lapninger er blevet skiftet ud med en stor passion for tech, digitale løsninger og at se nye muligheder.
»At kunne nyskabe og nytænke eksisterende produkter er essensen af iværksætteri for mig,« siger Kenneth Herschel.
Og netop derfor ligger det lige til højrebenet for Kenneth Herschel at være med til at køre taxibranchen ind i fremtiden.
50 nye Teslaer i København
Da Viggo for første gang i oktober 2019 kørte ud af garagen, havde selskabet ti elbiler til rådighed, og efter et par måneder blev det til 50 biler, og i dag fordobler Viggo flåden af elbiler med en ordre på 50 nye Teslaer.
Den samlede ordre på de 50 nye teslaer koster 23,5 mio. kroner og er bestilt gennem Nordfyns Finans. Bilerne er både til nye vognmænd og til Viggos egen flåde. For hver bil lægges der en mindre udbetaling, og derefter betales der et fast leasinggebyr pr. måned.
Ideen til Viggo opstod, da Kenneth Herschel og hans partnere boede i Dubai. Dengang bestilte ørkenstaten, som ikke er kendt for sit klimavenlige aftryk, 200 Teslaer til byens taxiflåde med luksusbiler. Det satte tankerne i gang hos Kenneth Herschel: For hvis landet, der ellers mest er kendt for olie, valgte at satse på elbiler, burde vi da også gøre det i Danmark.
»Jeg tænkte, at hvis et sted som Dubai satser så hårdt på eltaxier, er fremtiden for alvor kommet, og vi burde være med på den udvikling i Danmark,« siger han.
Og da taxitjenesten Uber forsvandt fra de danske veje, efterlod de et vakuum, som Kenneth Herschel gerne vil være med til at udfylde. Derfor gik han i gang med at udvikle en »lovlig« afløser til den populære Uber-app.
Det blev kombinationen af efterspørgslen på en Uber-lignende app og Dubais fokus på elbiler, der gjorde, at ideen til Viggo opstod.
»Det var som at lægge to og to sammen. Behovet for en brugervenlig taxi-app og behovet for klimavenlige biler betød, at Viggo var en indlysende idé,« siger Kenneth Herschel.
Politiske fordele
Viggo har endnu ikke offentliggjort sit første regnskab, det er derfor ikke muligt at se, hvorvidt selskabet tjener penge.
Sidste år gav Københavns Borgerrepræsentation en fordel til de grønne taxiselskaber. Det blev vedtaget, at der skulle opstilles 50 taxiholdepladser, som kun kan benyttes af eltaxier. Kenneth Herschel mener, at det offentlige har været god til at hjælpe eltaxierne på vej.
»På nuværende tidspunkt er der ikke mange holdepladser til elbiler. Men ved alle Region Hovedstadens hospitaler er alle taxiholdepladser blevet til holdepladser for eldrevne taxier. Vi er glade for, at det offentlige belønner elbilerne med en fordel ved hospitalerne,« siger han.
Viggo vil i den nærmeste fremtid udvide forretningen til resten af Skandinavien, og efter sommerferien vil der også være Viggo-taxier i andre danske byer end København.
»Vi vil gerne have, at folk om fem år tænker tilbage, at det er på grund af Viggo, at der i dag kører så mange eltaxier på gaden,« siger Kenneth Herschel.