Katja K.s forvandling

Katja K., 40 år, har transformeret sit brand fra sex over skuespil og forfatterskab til lingeri­design. ”Nu går tæppet for den næste forestilling, nemlig frihed til forandring,” siger hun.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Katja K. har 485.000 hits på Google mod de 21.000 hits, som Danmarks mest magtfulde erhvervsmand, Mærsk Mc-Kinney Møller, kan præstere. På bare tre år blev hun den største danske sexstjerne nogen sinde med filmkarriere både i Los Angeles og for danske Zentropas Puzzy Power – i alt 30 film.

“Det handlede om frihed og om at prøve grænser af. Det gør det for så vidt stadig. Men nu er scenen anderledes. Det handler om frihed til forandring,” siger hun.

Hendes virksomhed Brandbart, som hun siden 2003 har drevet sammen med en partner, har sat fokus på lingeri – smart, men ikke oversexet kvindeundertøj. Og hun føler, at hendes brand nu er så stærkt, at det skal handle om udelukkende at være inde over design, PR og markedsføring, mens produktion og salg skal ske på licens.

“Jeg har bl.a. en tjener- og hotelbaggrund i Danmark og udlandet, ligesom jeg også har været fotografassistent. Det har altid været en del af min personlighed at bryde rammerne og prøve egne grænser. Derfor blev det til tre år i sexfilmindustrien. Hvis jeg var fortsat, havde pengene måske været større, men det var ikke det, der drev mig.”

“Derfor var det spændende at havne i den modsatte grøft i rollen som den lidt kedelige receptionist Lisa i Casper Christensen og Frank Hvams sitcom ‘Langt fra Las Vegas’, der blev en kæmpesucces. Der var sådan lidt ‘når Fanden går i kloster’ over det. Det fik mig ud af båsen som hende bimboen,” siger Katja K.

Den grå direktør: Med sin partner besluttede hun at gå efter et nyt image, nemlig som “den lidt kedelige direktør bag skrivebordet” for lingerivirksomheden Brandbart.

Hun følte, at hun med bogen “Katja KXXX: Stjerne i syndens by” fra 2002 havde lagt det frække bag sig. Som direktør begyndte hun at holde foredrag om personlig branding og synliggjorde sig dermed som iværksætter – over for bl.a. tandlæger, studerende, husmødre og erhvervsfolk.

“Det har været lærerigt, også fordi jeg gennem spørgsmål fra salen har lært, hvordan man får flyttet publikums fokus fra min fortid til min nutid og fremtid. Det var bevidst, at jeg ikke selv ville præsentere min kollektion som model. På samme måde som jeg nu heller ikke vil medvirke i artikler eller tv-programmer om porno- og sexindustrien. Eller for den sags skyld gøre et comeback, selv om pengene måske ville være store. Det er spændende at udfordre friheden til at kunne forandre sig, og det er det brand, jeg går efter – både forretningsmæssigt og privat,” siger Katja K.

De nye farver: Hun sætter ny kulør på sit omdømme ved at arbejde videre som forfatter – det er også blevet til bogen “Kunsten at købe lingeri” – og hun planlægger nu en ny bog.

“Sideløbende med, at jeg skal arbejde mere med at synliggøre mit lingeribrand og måske også udbygger det til mænd – f.eks. Björn Borg står stærkt som mærke til både mænd og kvinder – kunne jeg tænke mig en mere teoretisk platform at arbejde ud fra, måske en masteruddannelse. Det har været karakteristisk for min adfærd indtil nu, at jeg har handlet meget impulsivt i forretningssammenhænge, og en større strategisk indsigt vil næppe skade,” siger Katja K.

I sin business branding er hun blevet bevidst om, hvor hun skal medvirke i medierne. Det betyder større indsigt i læser-, lytter- og seertal og målgruppernes betydning for hendes brandbuilding og dermed mærkevaresalg.

“I for mange medier er det halen, der svinger med hunden. De holder én fast i en bestemt bås. Det går ikke for mig. Fortiden er uinteressant. Nutiden må man leve med. Og fremtiden er altid spændende,” siger hun.

Bedste branding
1. Jacob Aqraou, 36 år, administrerende direktør, Ebay Classifieds.

Siden ansættelsen hos Ebay i Schweiz i 2002 har “Ebays danske gulddreng”, Jacob Aqraou, været primus motor på udviklingen af det, der siden er blevet Ebays største vækstområde – Ebay Classifieds. Satsningen på rubrikannoncer på nettet har vist sig særdeles profitabel. Senest har opkøbet af Den Blå Avis givet Ebay en indgangsvinkel til det danske marked.

2. Benja Stig Fagerland, 37 år, direktør, Talent Tuning.

Benja Stig Fagerland er ideudvikleren og strategen bag det succesfulde og prisbelønnede projekt “Female Future-mobilisering af talent”, som hun initierede for NHO (det norske svar på Dansk Industri). Formålet var at identificere og uddanne kvindelige kandidater til norske børsnoterede selskabers bestyrelser. Fagerland har modtaget flere priser og udmærkelser for sit arbejde. Hun anvendes i både nationale og internationale medier som ekspert i temaerne kvinder i ledelser og bestyrelser. Og har bl.a. været på forsiden af Sunday Times Magazine.

3. Per Hallgren, 46 år, administrerende direktør, Jeudan.

De kedelige chefer bliver for tiden udnævnt som finanskrisens mulige vindere. I en tid, hvor kedelig tilsyneladende er synonym med troværdig i finans- og ejendomssektoren, fremhæves Per Hallgren, ejendomsselskabets Jeudans topchef, som et eksempel på en direktør, der ser det som en kompliment at blive kaldt “Danmarks kedeligste direktør for Danmarks kedeligste selskab”.