Kampen mellem Apple, Google og Microsoft

Romancen mellem Google og Apple endt i krig, mens Microsoft er dømt ude af kampen om mobilmarkedet. Det kan blive fatalt for Microsoft, der har det svært på forbrugermarkedet.

Til trods for at Microsoft fra flere sider dømmes ude af forbrugermarkedet - bortset fra spil - tyder intet på, at selskabet dropper sine forbrugerinitiativer.

For det første har Microsoft netop lanceret telefonen Kin, der knytter brugerne op på de sociale netværk som Facebook og Twitter – og så i virkeligheden ikke meget mere end det. For det andet er Microsoft på trapperne med et nyt styresystem til mobiltelefoner kaldet Windows Phone 7.

Selskabet nærmer sig imidlertid en grænse for, hvor mange gange man  kan tillade sig at floppe hos forbrugerne.

"Microsoft har et skud tilbage med sit Windows Phone 7, og lykkes det ikke, vinder Googles Android-styresystemer til mobiler i stedet," vurderer Jan Damsgaard, centerleder og professer på Center for Applied ICT på CBS.

Nu gik det ellers lige så godt for Microsoft. I slutningen af 1990’erne lykkedes det først for Microsoft at vippe Netscape af pinden i browserkrigen. Senere besejrede Microsoft producenter af musikafspillere som RealPlayer og Winamp ved at integrere musikafspilleren Windows Mediaplayer i sit Windows-styresystem, der stadigvæk er installeret på knap 9 ud af 10 af alverdens computere.

Men især efter Steve Jobs’ tilbagevenden til rattet hos Apple i det sydlige Silicon Valley er billedet af de succesfulde Bill Gates-arvtagere i det nordlige Seatle blevet mere grynet. Først kom Apple med sin iPod, der revolutionerede musikmarkedet, og for alvor gentændte forbrugernes lyst til at frekventere Apples fysiske brand-butikker verden over.

Dernæst opfandt Apple sin efterhånden navnkundige iPhone – og især den lille telefon har vist sig at sætte helt nye standarder for forbrugernes it-forbrug.

Indtil da var det såkaldte smartphone-marked domineret af spillere som Nokia, Sony Ericsson, Blackberry (selskabet RIM) og andre producenters telefoner med et Windows Mobile-styresystem. Kun få brugte internet på mobilen. Dels var det for langsomt, dels var det dyrt.

Apple valgte imidlertid en anden tilgang og samarbejdede med det amerikanske teleselskab AT&T om et flatrate-abonnement på data på iPhone. Flatrate-modellen gik igen, da Apple fortsatte lanceringsbølgen verden over, og konkurrerende teleselskaber – alle dem, der ikke fik iPhone i deres fold – fik pludselig travlt med at strikke lignende flatrate-tilbud sammen.

Mobil og internet smeltede sammen. Og Apple sørgede samtidig for at give mobilen ekstra værdi ved at åbne en virtuel butik med små programmer, den såkaldte App Store, så brugerne for forholdsvist små beløb og tit helt gratis kunne tilpasse telefonen til egne ønsker.

Hensigten var at være gamechanger, og her spillede Google bold med Apple. Google-topchef Eric Schmidt, der i 2006 med flotte lovprisninger kom med i Apple’s bestyrelse, flankerede ved præsentationen af iPhone i 2007 Apple-chefen Steve Jobs; for hvor Apple ville sælge telefoner, drømte Google dengang om at give endnu flere adgang til internettet og dermed sætte sig endnu hårdere på de såkaldte søgeannoncer.

Men forbrødringen forsvandt, da Google valgte at udvikle sit eget styresystem til mobiltelefoner.

Læs hele artiklen om kampen mellem Apple, Google og Microsoft i Berlingske Nyhedsmagasin 23. april.