Joe & The Juice-stifter: »Vores medarbejdere er vores brand«

Uden de ansatte ville juicekæden Joe & The Juice ikke være den succes, den er i dag. Det fortæller stifteren Kaspar Basse i Berlingskes podcast »Succes Kriteriet«.

12BUSPodcast-Succeskriterie.jpg
Kaspar Basse, stifter af Joe & the Juice. Fold sammen
Læs mere

Da Kaspar Basse etablerede Joe & The Juice i 2002, var det med et ønske om at skabe en bedre fortælling af sundhed. Han fik ideen efter flere år som eliteudøver på det danske karatelandshold, hvilket indebar strikse kostplaner og stort fokus på sundhed og ernæring.

»For de fleste mennesker er sundhed et enormt kompromis. Enten smager det ad ­helvede til, eller også ser det forfærdeligt ud. Hvis man indtager det, så er det, fordi man også gerne vil have lov til at spise burger og drikke vin,« fortæller Kaspar Basse i det nyeste afsnit af podcasten »Succes Kriteriet«, der handler om branding.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app, på Spreaker eller via iTunes her

Målet var at skabe et koncept ligesom den ­amerikanske kaffebar Starbucks. Men da han åbnede den første juicebar i en københavnsk tøjbutik for 15 år siden, havde han dog ikke regnet med, at de ansatte ville ende med at betyde så meget for virksomhedens koncept, som de gør den dag i dag.

»Hen over de første år sker der nogle ting i forlængelse af nogle få medarbejdere, som kommer ind og leverer en ekstraordinær indsats, og som meget hurtigt giver mig et klart indtryk af hvor meget attraktivitet og forretning, der er i menneskers adfærd,« lyder det fra Kaspar Basse, der på det tidspunkt ser en stigende omsætning som et direkte resultat af medarbejdernes adfærd.

I dag findes der 187 forretninger verden over, og kæden beskæftiger 13.300-1.400 personer.

Kaspar Basse mener, at mange virksomheder begrænser deres medarbejdere ved at give dem uniform på og fortælle dem, hvordan de skal servicere folk. I Joe & The Juice har man derfor valgt den eksterne branding og kundernes ønsker fra og i stedet gjort medarbejderne og arbejdspladsen til centrum for forretningen.

»Et servicekoncept er per definition et ­defensivt begreb. Det er ikke en positiv tone omkring, hvad vi kan gøre konstruktivt og ­progressivt. Det er et spørgsmål om at ­begrænse skaden. Det er ikke sådan, man skal drive sin virksomhed,« forklarer Kaspar Basse.

I stedet mener han, at man ved at dyrke ­sine medarbejderes individualitet gør dem i stand til selv at skabe naturlig kundekontakt og god atmosfære i butikken. Manualer, service­koncepter og uniformer er erstattet af en lang snor til personalet hos Joe & The Juice.

»Når vi fokuserer meget på vores medarbejdere og på kultur og udvikling, mener jeg, at det må være sundest at give folk fri. Det svarer lidt til at opdrage børn. Hvis man leverer de første 18 år fyldt med inspiration, kærlighed og tilstedeværelse, kan man også godt stole på sine børn og give dem fri,« forklarer Kaspar Basse.

Flere gode råd fra stifteren af Joe & The Juice:

  • Det er en god idé at konceptualisere dit ­produkt, men du skal ikke være så naiv at tro, at du kan ramme alle detaljer på plads, inden du går i gang. Kom i gang og se, hvad der sker.
  • Vær fleksibel og årvågen, så du undervejs opfanger indikationerne på, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
  • Du skal selv synes, at det er fedt, det du ­laver. Det gør dig mere tålmodighed, og så ser du ikke lige så sort på de negative perioder.

Efter interviewet med stifteren af Joe & The Juice kan du høre, hvilken iværksætter ­business angel Tommy Andersen vil investere tid og penge i. Tommy Andersen har stiftet ­Libratone og investerer nu udelukkende gennem Nordic Makers, som han er medstifter af. Han investerer helst i team på tre-fire ­personer, som har et godt kendskab til det område, de prøver at etablere en virksomhed indenfor.

I slutningen af hvert afsnit kommer »Det lukkede rum«. I dette afsnit giver Kim Grue, marketingchef i Nordea, gode råd til de ­forskellige områder af branding og markedsføring, som iværksættere skal være opmærksomme på.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app, på Spreaker eller via iTunes her