Jobsøgende har ikke tjek på online-ansøgninger

Selv om stadig flere virksomheder beder interesserede i at sende deres jobansøgninger over nettet, har tre ud af fire ikke styr på, hvordan de får den sendt sikkert af sted.

Jobcenteret på Nyropsgade i København Fold sammen
Læs mere
Foto: Esben Salling

”Send din online-ansøgning her,” lyder opfordringen typisk fra arbejdsgivere, når de har slået en stilling op, og vil have ansøgerne til at sende deres ansøgning og CV over internettet frem for med almindelig post.

Men selv om det bliver mere og mere udbredt, at virksomheder beder de jobsøgende om at bruge musen frem for postkassen, har tre ud af fire europæere ikke styr på helt basale regler for, hvordan de skal sende deres elektroniske ansøgning af sted på professionel vis. Det viser en undersøgelse, som rekrutteringsbureauet Stepstone har gennemført.

30% oplyser, at de slet ikke har kendskab til formalierne omkring online ansøgning, og 43 % siger, at de har et begrænset kendskab til emnet. Kun 27 % mener, at de er godt informeret om hvordan de succesrigt får afsendt deres ansøgning online.

”Der er nogle basale ting, som er vigtige, når du sender en elektronisk ansøgning, men derudover er det stadig de formelle krav, som er gældende ved den gode gammeldags papiransøgning”, siger Morten Heuing, adm. direktør, Stepstone.

Han anbefaler blandt andet at undgå for mange vedhæftede filer, og filer, der er større end 3 MB. Samtidig er det vigtigt ikke at sende sin ansøgning fra en e-mailadresse, med et mærkeligt alias.