»Jeg har det godt med at tage arbejdsopgaver i ferien«

Birgitte Sand er direktør for 80 medarbejdere i Spille­myndigheden, der overvåger det danske marked for spil. Hun har det bedst med at arbejde i ferien. Det hører med til at være topleder, vurderer hun. Men hun forlanger ikke, at medarbejderne gør det samme.

Foto: PR Fold sammen
Læs mere

»Ingen er så vigtige, at de ikke kan undværes i ferien. Jeg kunne sagtens forsvinde fra jordens overflade i en uge, men jeg har det udmærket med at tage nogle arbejdsopgaver også i ferien.«

Sådan lyder det fra Birgitte Sand. Hun er direktør for Spillemyndigheden, som er en instans under Skatteministeriet, der overvåger det danske marked for spil. Birgitte Sand har været leder for Spillemyndigheden i otte år og har ansvaret for i alt 80 medarbejdere.

Hun lægger ikke skjul på, at hun både tjekker mails og løser arbejdsopgaver i ferien. Det gælder også sommerferien.

»Jeg er god til at slappe af. Jeg kan sagtens holde min ferie og samtidig sikre mig, at tingene kører fornuftigt på arbejde. De muligheder har vi i dag med computer og smartphone. For mig betyder det en langt mere fleksibel tilgang til det at være chef. Det er en fordel, at jeg til enhver tid kan se, hvordan mine medarbejdere har det, og at de kan få fat i mig. Det er bedre end at komme hjem til en stor stak af opgaver, der måske er blevet tungere at løse på grund af ventetiden,« siger Birgitte Sand.

Hun erkender, at hun godt kunne undværes, og at det i sidste ende er lige så meget for hendes egen skyld, at hun arbejder i sin ferie.

»Det er der vel hellere ikke noget galt i. Der er ikke noget i vejen med at passe jobbet på en god måde. Tingene sander ikke til, og medarbejderne bliver ikke presset mere end højst nødvendigt, når jeg er på ferie,« siger Birgitte Sand.

Ingen øvre arbejdstid

Både DJØF og Lederne fremhæver, at når lederne arbejder i ferien, er den store ulempe, at det sender signaler til resten af virksomheden. Skal de andre medarbejdere også lige læse deres mails og sende en sms? Det er uhyre vigtigt at få afklaring af det spørgsmål, fremhæver både DJØF og Lederne.

DJØF påpeger, at det er meget forskelligt, hvordan den udfordring bliver grebet an i virksomhederne. I nogle virksomheder er der nedskrevne regler, mens der i andre ikke er det.

Birgitte Sand er helt enig. Hos Spillemyndigheden er der ingen nedskrevne guide­lines. Men Birgitte Sand skelner meget mellem lederne og mellemlederne på den ene side og de resterende medarbejdere på den anden.

Toplederne og de øvrige ledere får en højere løn og har ingen øvre arbejdstid. Derfor ligger det også i jobbet, at de kan blive afbrudt på ferien. Men det skal ske med omtanke.

»Det er vigtigt, at medarbejderne ikke tror, at de skal gøre det samme som lederne. Jeg har en liste over, hvilke ledere og faglige nøglepersoner, som er på ferie. Herpå står også hvilke medarbejdere, jeg kan kontakte. I nødstilfælde kan jeg kontakte kontorcheferne, og de har så aftalt med deres medarbejdere, om de kan kontakte dem. Men man bestemmer selv, om man bærer telefonen rundt på ferie,« siger Birgitte Sand.

»Hvis eksempelvis en departementchef skal have fat i mig i ferien, og jeg skal have noget bistand, så tjekker jeg, hvem der mest oplagt kan hjælpe mig. Men det er kun, hvis jeg absolut ikke kan gøre andet, at jeg kontakter en kontorchef på ferie. Der skal være grænser for, hvad man kan forvente og forlange. Der er i sagens natur en række opgaver, der får lov til at vente i ferierne,« siger Birgitte Sand.