Iværksættere i vildrede om sociale medier

Danske Iværksættere bruger meget få midler på at fremme forretningen på de sociale medier.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi bruger stadig mere tid på de sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google Plus.

Det gælder også for iværksættere, der bruger de mange sociale medier i forbindelse med deres virksomhed. Men selvom de fleste iværksættere bruger de sociale medier i professionelle sammenhænge, er der til gengæld ikke ret mange af dem, der poster penge i at markedsføre deres produkt eller ydelse ved hjælp af medierne.

Det viser en undersøgelse, som Multidata har lavet i samarbejde med sponsorerne på Iværk&Vækst11 blandt 445 iværksættere. Undersøgelsen viser, at 80 procent af de adspurgte iværksættere ikke bruger penge på de sociale medier. Ligeledes bruger 70 procent under fem timer om ugen på medierne i forbindelse med deres virksomhed.

Til gavn for nye iværksættere

I undersøgelsen siger iværksætterne, at de ikke bruger penge på at udnytte de sociale medier kommercielt, fordi de ikke ved, hvordan de sociale medier kan gavne deres virksomhed.

Hos konsulentfirmaet Social-square rådgiver de deres kunder om, netop hvad man som virksomhed kan bruge de sociale medier til. Partner og direktør Magnus Christensson understreger vigtigheden at investere tid i medierne især som nystartet iværksætter med en mindre virksomhed:

»Traditionelt er markedsføring, noget man bruger, når man har et færdigt produkt eller ydelse. De sociale medier er i højere grad en samtale, som kan bruges med fordel til at få input og feedback fra sin målgruppe gennem idé-fasen og produktudviklingsfasen. Især når man som iværksætter med en mindre virksomhed ikke har hverken produktudviklings- eller markedsføringsafdeling. Derfor kan det godt betale sig især som iværksætter at bruge nogle tidsmæssige ressourcer på sociale medier,« siger Magnus Christensson.

Han forklarer, at det ikke behøver at være på de traditionelle sociale medier som for eksempel Facebook, men også kan være ved at lave en blog om sit produkt eller ydelser.