Iværksætter vil vende barsel på hovedet — og gøre jobpausen til et karriereboost

En barselsorlov ender alt for ofte med at blive en karrierebremse. Det er der ingen grund til, mener iværksætteren Anne Sophie Sehested Münster, som i dag hjælper med at gentænke barselsorloven i store virksomheder.

Anne Sophie Sehested Münster står bag netværket og virksomheden Inspired Beyond Babies. Målet er at give forældre på orlov mulighed for at bevare det faglige fokus, mens de går hjemme med deres børn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Isabelle Denaro Isabel

De fleste danske forældre er givetvis taknemmelige for at bo i et land, hvor lovgivningen sikrer, at man tilsammen har ret til at tage et år ud af arbejdskalenderen for at pleje og passe det nye familiemedlem. I mange andre lande er man langt dårligere stillet.

Den lange danske orlov har dog en slagside. Specielt hvis den ene part tager størstedelen af orloven, så ender man nemt med en lang periode, hvor tilknytningen til ens arbejde er på nulpunktet. Det kan i praksis være en karrierebremse, og da det oftest er kvinder, der tager størstedelen af orloven, så er det også dem, der bliver hårdest ramt af effekten.

Sådan behøver det dog ikke at være. Det mener Anne Sophie Sehested Münster, som står bag et bureau, der assisterer større danske virksomheder med at mindske de negative karriereeffekter af barselsorlov. Hun mener simpelthen, at tiden er kommet til et paradigmeskifte i forhold til synet på nybagte forældres orlov.

»Der har været en tendens til at betragte kvinder og mænd på barsel som værende en begrænsning for dem selv og for virksomhederne, men vi overser det kæmpe udviklingsboost, man oplever, når man er på barsel. Man bliver skarpere på sig selv og sine kompetencer,« siger hun og tilføjer:

»Det er en fejlagtig opfattelse at tro, at mænd og kvinder, der får børn, kun er interesserede i at tale om deltid og mindre ansvar, når de møder ind på job efter endt barsel. Langt hen ad vejen afhænger det af fleksibilitet fra begge parter. Forældrene kommer tilbage styrket og ressourcestærke, og den mulighed skal vi gribe.«

Som en løve i bur

Anne Sophie Sehested Münster er ophavskvinde til virksomheden og netværket »Inspired Beyond Babies«. Hun har en cand.merc. i international management og marketing og har arbejdet for blandt andre energikoncernen Ørsted.

I dag er hun konsulent for en stribe store virksomheder, der ønsker at fokusere på området, og står bag et netværk, som er med til at inspirere og bevidstgøre forældre i barselsperioden. P.t. er hun ene kvinde på opgaven, men inden for få måneder vil hun have hyret ansatte, som skal være med til at tage konceptet og virksomheden til næste niveau.

Anne Sophie Sehested Münster forklarer, at baggrunden for konceptet skal findes i hendes egne oplevelser med barselsorlov, de input hun fik fra venner og kolleger – samt de ønsker fra og problemstillinger i virksomheder, som oplever de negative konsekvenser, der kan være af, at kernemedarbejdere forsvinder i månedsvis.

»Udgangspunktet var min egen barsel i 2015. Min datter var nem, og jeg havde overskud. Men jeg havde det også som en løve i et bur. Jeg havde brug for at komme ud og blive stimuleret fagligt, men det er jo ikke ligetil, når man har en baby på armen. Det bliver der kigget skævt til. Her kom ideen. Jeg kunne ikke være den eneste med det behov,« siger hun.

Anerkender udfordring

Inspired Beyond Babies begyndte i det små som en Facebook-gruppe og et spirende netværk. Herefter gik det stærkt. Netværket udvidede sig, og for Anne Sophie Sehested Münster blev det klart, at der også var en kommerciel vinkel i problemstillingen.

For én ting er, at der er forældre derude, som føler, at de mister tilknytningen til deres arbejdsplads og kommer for langt væk fra deres professionelle virke i orlovsperioden – noget andet er, at problemstillingen også er reel set fra arbejdsgivernes side.

Alice Larsen, HR-direktør i Chr. Hansen

»Der er mange kvinder og mænd, der kommer tilbage fra barsel med arbejdshandskerne på, men tallene indikerer en større risiko for, at vi taber dem på gulvet.«


I en tid, hvor der er rift om højtuddannet arbejdskraft, og hvor mange store virksomheder arbejder aktivt på at sikre diversitet på alle niveauer, er orlovsproblematikken blevet tydelig. Den problemstilling er Anne Sophie Sehested Münster med til at adressere, og hendes kundeliste indikerer, at udfordringen bliver taget alvorligt. Hun har i dag aftaler med store virksomheder som IBM, TDC Group, Coop og den børsnoterede ingrediensproducent Chr. Hansen.

Hos sidstnævnte forklarer HR-direktør Alice Larsen, at man som stor og ansvarlig virksomhed i dag bliver nødt til at forholde sig til udfordringerne med orloven.

»Der er mange kvinder og mænd, der kommer tilbage fra barsel med arbejdshandskerne på, men tallene indikerer en større risiko for, at vi taber dem på gulvet. Som virksomhed har vi et ansvar for at udvikle vores medarbejdere gennem hele deres ansættelse og sikre, at barsel ikke bliver en barriere for hverken personlig vækst eller ledelsesmuligheder,« siger hun.

Bredere end blot barsel

Barselsorloven på den vis er blevet en frontlinje i kampen om at fastholde arbejdskraft. Det har været med til at booste Anne Sophie Sehested Münsters koncept. Inspired Beyond Babies står i dag bag 22 årlige netværksmøder og workshops og forsøger at blive en vidensdatabase på området, så det fremover kan blive endnu mere tydeligt, hvordan medarbejderes ønske om faglig udvikling og tilknytning kan adresseres fremover.

Anne Sophie Sehested Münster tror ikke, at hendes netværk og koncept kan ændre det bestående alene. Men den 36-årige erhvervskvinde og iværksætter mener, at hun kan være med til at puffe til en udvikling, hvor de fastlagte dogmer, som forældre på orlov kan føle sig underlagt, kommer op til diskussion.

At blive forælder kan være en verdensomvæltende oplevelse. Ens værdier og ønsker til livet kan blive vendt på hovedet. Det ændrer dog ikke ved, at mange ender med at blive presset længere væk fra deres professionelle virke, end de har lyst til.

»Det her er jo ikke bare et simpelt greb, der kan sikre for eksempel flere kvinder i ledelser. Men det kan være et godt udgangspunkt til at se på vores arbejdskultur – og i den forbindelse fokusere på, hvordan vi skubber til udviklingen og får givet virksomhederne nogle redskaber til at motivere medarbejdere og give dem den fleksibilitet, de har brug for i deres forskellige livsfaser,« siger hun og tilføjer:

»Det gælder medarbejdere, når de stifter familie, men det gælder også andre udfordrende livsfaser – for eksempel i forbindelse med skilsmisse eller seniortilværelsen. Vi skal vende det hele på hovedet og se på, hvordan ting som for eksempel en barsel kan vendes til alle parters fordel, og se det som en naturlig del af ens karriere.«