Iværksætter-succes med net-køkkener

Mens køkkenindustrien vånder sig, buldrer nordjysk iværksætter frem med salg af køkkener på nettet.

Mens den traditionelle køkkenindustri er stærkt på vej ned i gear, og iagttagere frygter et blodbad blandt de etablerede køkkenbutikker det næste halve år, buldrer den nordjyske iværksætter og internet-pioner Birk Aagaard frem med sit netbaserede salg af no-name køkkener fremstillet på fabrik i Langaa.

Under navne som Alt i Skabe.dk, Billigskabe.dk, NettoSkabe.dk, RealDesign.dk, SamlSelvSkabe.dk, Tordal.dk og SJDesign-shoppen.dk sælger forskellige danske forhandlere de samme køkkener og skabe fra deres netbutikker. De er i øvrigt alle samlet under paraplyen webkitchen.dk.

Den første norske netbutik er åbnet, men Birk Aagaard venter, at fem til seks nye netbutikker åbner i Norge i løbet af det næste år.

Det hele begyndte med Birk Aagaards egen netbutik, NettoSkabe.dk, der åbnede for halvandet år siden. Den udspringer af en rigtig, fysisk butik, Celebert, i Aalborg, der åbnede for fire år siden, og, som markedsfører præcis de samme produkter som alle de forskellige netbutikker.

Stort norsk marked

Birk Aagaards oprindelige vision var, at han og medarbejderne i Aalborg selv skulle stå for udrulningen af netsalget i hele landet, men han kom på andre tanker. I dag kalder han sine samarbejdspartnere i konceptet for licenslejere.

- Hvis vi skulle legitimere et salg af køkkener via internettet, måtte vi være flere. Vi kunne ikke løbe det hele i gang over hele landet herfra. Derfor søgte og søger vi stadig samarbejdspartnere, der vil være forhandler i Danmark. Jeg mener ikke, vi har nået noget mætningspunkt, siger Birk Aagaard.

Licenslejerne har vidt forskellige udgangspunkter. Én har været i den traditionelle del af branchen i en årrække. En anden er såmænd ejendomsmæglerkæden RealMæglerne, der via RealDesign.dk nu også kan tilbyde huskøberne et nyt køkken.

Mens andre med bæven imødeser 2009, venter Birk Aagaard, at året vil blive fantastisk for netkonceptet.

- Da jeg startede det hele for halvandet år siden, regnede jeg optimistisk med én handel om dagen. Alene i mandags gennemførte vi 12 ordrer. Den netbutik, der i øjeblikket har den største stigning i salget, er den første norske netbutik. Netop Norge har vi store forventninger til, fordi landet er så stort og mange nordmænd derfor har svært ved at tage hen til en butik, siger han.

Den nordjyske iværksætter regner ikke med, at Norge bliver sidste station for udrulningen af netkøkkener. Sverige og flere andre europæiske markeder er med i planerne.

Lave omkostningerI takt med, at netsalg af køkkener bliver modnet, venter han, at vi kommer til at se en lignende udvikling her, som man har set i vvs-branchen, hvor flere butikker lukkes til fordel for mindre omkostningskrævende netbutikker.

Forventningerne til fremtiden bliver ikke mindre af, at krisen er over os. Køkkenerne fra Webkitchens netbutikker ligger i lavsegmentet, men Birk Aagaard fastholder stædigt, at betegnelsen lavsegment kun dækker prisen.

- Jamen, sådan er det. Tag nu komponenter som skuffer eller låger. De fremstilles på præcis de samme fabrikker, som de etablerede køkkenvirksomheder køber ind hos. Vi hedder ikke noget fint, men kan sælge til meget konkurrencedygtige priser, fordi vores omkostningsstruktur er en helt anden. En del kunder taler vi aldrig med, og endnu flere ser vi aldrig, siger han.

Birk Aagaard venter, at det netbaserede salg af køkkener og skabe vil føre til generelt lavere priser på nye køkkener, fordi forbrugerne, akkurat som det kendes fra andre produkter, får lettere ved at sammenligne priserne på nettet.