Iværksætter skaber portal til billetsalg

Mange fans har stødt panden mod et udsolgt-skilt før drømme-arrangementet. Nu har Bente Thomsen lavet en hjemmeside, hvor man kan handle billetter.

Bente Thomsen husker selv, hvor irriterende det var, da hun måtte forære naboen to operabilletter, fordi hun var blevet syg. Og da hun spidsede ørerne efter at have fået den spæde idé, lagde hun mærke til, at der var mange omkring hende med samme problematik.

Hvad gør man, når man er forhindret i at bruge billetterne fra medlemsskabet i teaterforeningen og filmklubben? Hvad gør man, når man er blevet snottet lige før Wagner-operaen eller er kommet til at købe Madonna-billetter på mormor og morfars guldbryllupsdag?

Før var der ikke andet at gøre end at forære billetterne væk, smide dem ud, indrykke en annonce i en avis eller stille sig ved indgangskøen før arrangementet og sælge billetterne dér. Men det var netop de valgmuligheder, som 55-årige Bente Thomsen ikke syntes var gode nok, og derfor lancerede hun tidligere i år hjemmesiden buymyticket.dk, hvor man kan sælge billetter, man brænder inde med.

- Jeg havde gået med ideen i baghovedet længe, og da jeg besluttede at gøre noget ved det, testede jeg først behovet hos 100 personer. Jeg spurgte dem, hvad de syntes om ideen, og da meldingerne var mere end positive, kastede jeg mig ud i det, siger Bente Thomsen.

Hun arbejdede tidligere som intern sælger i levnedsmiddelbranchen, men da hun i 2005 måtte igennem en dobbelt brystkræftoperation og barske efterbehandlinger, var det tid til at tage hverdagen op til revision. Livet som selvstændig, hvor der var mulighed for at styre arbejds- tiden og lægge hvilepauser ind, passede godt til Bentes nye situation. Desuden var hun tændt på at skabe et produkt selv. Og endelig gav hjemmesiden mulighed for at donere en del af indtægten til Kræftens Bekæmpelse.

Ikke for meget banner

Bente Thomsen fik fat i en ven, der er programmør, og med hans støtte og vejledning gik buymyticket.dk i luften i februar i år. I de første måneder var det gratis for sælgerne at lægge tiloversblevne billetter ind på hjemmesiden, mens det for køber hele tiden har været gratis at handle. Fra 1. juli kom så gebyret på 20 kr. per billet, der sættes til salg, og som fremover gerne skal resultere i et overskud.

- Hvis jeg kunne leve af det, vil det være fint, og der kommer da også hele tiden flere brugere af siden. Jeg var spændt på, hvordan prisen på 20 kr. ville påvirke kunderne, men de er heldigvis ikke skræmt væk, og man betaler jo også rask væk 50 kr. for en lottokupon. Jeg har valgt, at siden kun skal have få banner-annoncer, for de kan tit gøre en hjemmeside uoverskuelig. Flere gratis kultur-sider er så oversvømmet med bannere og annoncer, at du helt glemmer, hvad du kom for, ler Bente Thomsen, der i øvrigt har både sin mand og datter til at hjælpe sig med den nye virksomhed.

Som nyslået iværksætter var der mange ting, hun måtte sætte sig ind i. Ikke bare skulle hun lære hjemmeside-begreber som »Ajax-baserede platforme«, søgeordsoptimering og RSS-feed. Hun var også ude på Københavns Erhvervscenter for at lære lidt om regnskab, strategi og forretningsplan, og hun besluttede sig for at definere funktionen på buy-myticket.dk som billetsalg inden for underholdning, musik og sport.

Vega mangler

Dét valg kvitterede billetejerne for ved at lægge især en masse billetter til de store koncerter ind. Nogle, hvor der var flere uger til begivenheden, og hvor prisen typisk er tæt på eller lig med billettens originalpris. Og andre, hvor der var få dages frist, og prisen måske af den grund er sat ned - eller hvor ejeren har benyttet hjemmesidens mulighed for, at køber kan byde på billetten.

Hvor buymyticket.dk i februar startede med at have cirka 1.000 besøgende og 9.000 sidevisninger, har den siden været oppe på hele 9.000 besøgende på en måned og 50.000 sidevisninger.

- Det er skægt at følge udviklingen. Mit indtryk er, at hjemmesiden bliver brugt mest af folk over 30 år, mens vi mangler de helt unge kunder, Vega-kunderne. Så vi er i øjeblikket i tænkeboks om, hvordan vi markedsfører os over for de helt unge kunder. Vi overvejer også, hvordan hjemmesiden skal se ud i fremtiden. Den er bygget op over teorien 'Hvorfor bygge et højhus, når du kan nøjes med et hønsehus?', men nu vil vi samle alle de input, vi har fået fra brugerne, og gøre den endnu bedre, siger Bente Thomsen.

Noget, hun måske også kommer til at revurdere, er definitionen af billetterne. Brugerne er nemlig allerede af sig selv begyndt at gå i endnu flere retninger end »underholdning, musik og sport«. Således ligger der nu blandt Paul Potts- og Jokeren-billetter også tre færgebilletter til salg.

Hvilket marked vil du ramme?

- Vi satser på at ramme kulturinteresserede internetbrugere, der har brug for at købe eller sælge billetter. I teorien alle mellem ti og 80 år.

Har du en forretningsplan?

- Ja, i samarbejde med Københavns Erhvervscenter har vi udarbejdet en forretningsplan, og den arbejder vi med løbende. Selve forarbejdet varede cirka et halvt år, og da buymyticket.dk endelig gik i luften, følte vi os godt forberedte.

Hvordan markedsfører du virksomheden?

- Vi gør brug af Google Adwords, og vi arbejder målrettet med søgeoptimering, og indtil videre ligger vi ret højt, når du søger på 'billetter' via internettet. Derudover arbejder vi på at få arrangører, spillesteder og private til at linke til os via deres hjemmesider. Jeg har også fået trykt 40.000 kort, som beskriver, hvad buymyticket.dk tilbyder, og de ligger på hoteller, cafeer, teatre, spillesteder og i kulturhuse.

Hvor stor kapital har du til at løbe forretningen i gang?

- Vi har lagt et budget, der gør, at vi ikke regner med overskud de første år, og så har vi heldigvis mulighed for at finansiere projektet selv. Vi har begrænset vores investeringer til it-leverandøren, E-handelsmærket, PBS, serverudgifter og nogle få andre etableringsudgifter. Herudover har vi klaret alting selv.

Hvad er det for udfordringer, du står over for netop nu?

- Det er at gøre buymyticket.dk kendt hos så mange som muligt og få så mange varer på hyldene som muligt. Vi får mange henvendelse fra folk, der søger billetter til specifikke arrangementer, og derfor handler det bare om at gøre »sælgerne« opmærksomme på muligheden. Vi er interesseret i at indgå samarbejde med foreninger inden og uden for branchen. Der ligger et stort opsøgende arbejde forude.