Iværksætter:»Jeg slog mit »barn« ihjel, fordi det var grimt«

Efter 20 år med direktørstillinger tog Morten Viktor springet – han ville være iværksætter på fuldtid. Hurtigt indså han dog, at idéen langtfra blev den succes, han havde håbet. Læs hvorfor Morten Viktor valgte at dræbe sine darlings.

Den tidligere IT-direktør Morten Viktor sprang ud i iværksætterlivet og brugte et år uden løn på en ny og ambitiøs app. Men projektet var ikke levedygtigt, og han måtte skrotte det store arbejde. Han har dog taget fat på et nyt projekt nu. Foto: Asger Ladefoged
Læs mere
Fold sammen

Flere har muligvis følt en lille iværksætterspire i maven. Men ofte kvæler fornuften tankestrømmen og overbeviser hjernen om, at springet er for risikabelt. Der er derfor de færreste, der kvitter jobbet, vinker farvel til den faste månedsløn og hopper ud i den ukendte tilværelse for at realisere sin idé.

Men det gjorde Morten Viktor.

Hans karriere kørte ellers på skinner, CVet var proppet med direktørtitler, og han høstede en velvoksen løn. Alligevel trak iværksættereventyret så meget i ham, at han sagde sit job som IT-direktør op.

Idéen, der fik Morten Viktor til at vove pelsen, var en app, der skulle forbinde lokalområdet med brugerne og give dem mulighed for at gå på opdagelse i København. Appen skulle gøre opmærksom på gode tilbud, koncerter, markeder eller åbning af nye butikker. Med andre ord skulle appen sørge for, at københavnerne aldrig ville gå glip af noget på grund af uvidenhed.

Men det, som Morten Viktor havde håbet, skulle blive hans levebrød og en succes, endte omvendt. Det blev i stedet til et år uden løn og en app, der ikke viste de resultater, som Morten Viktor regnede med. Groft sagt var den gode idé således en fiasko i brugernes øjne.

»Vi måtte erkende, at Dayfair ikke var den succeshistorie, vi havde håbet at kunne fortælle. Det gik ikke efter planen, fordi vi prøvede at favne en alt for bred målgruppe. Derfor blev vi for lidt for mange – frem for en masse for nogle få,« siger Morten Viktor.

Da appen Dayfair blev lanceret i slutningen af september 2015, var målet, at den skulle runde 150.000 aktive brugere inden for det første år. Men allerede efter én måned indså Morten Viktor, at det aldrig ville blive en succes. Den første måned begyndte ellers nogenlunde med, at 6.300 personer installerede appen.

Problemet var bare, at brugerne ikke benyttede sig af dem efterfølgende.

»Det er nemt at få folk til at installere en app, men det er svært at få folk til at bruge den anden og tredje gang. Og de brugte ikke Dayfair, for den levede ikke op til deres forventninger om, hvad den app skulle kunne.«

Meldingen var hård: Appen var alt for uoverskuelig, og dommen tog hårdt på Morten Viktor. I ni måneder havde han og medstifter, Henrik Ravn, svedt for at udvikle tjenesten, som ingen tilsyneladende syntes om. Derfor tog Morten Viktor konsekvensen af det.

»Jeg slog mit barn ihjel, fordi det var grimt,« siger han og konkluderer:

»Vi måtte skære igennem og tage ansvar. Det er nemt at tale om, at man skal eksekvere. Men når det er ens egen baby, er det hårdt at skulle erkende, at det bedste er at dræbe den.«

På trods af den aflivede baby følte Morten Viktor alligevel ikke, at han var færdig som iværksætter. Egentlig var det ikke trangen til at være sin egen chef, der drev værket videre. Det var troen på, at der lå et uudnyttet potentiale i Dayfair-universet. Nu var opgaven bare at få udnyttet det bedre, end tilfældet var med version ét.

»Det er ekstremt vigtigt at være i berøring med brugerne og finde ud af, hvordan de tager imod appen. Vi har været i dialog med 4.000 af vores brugere, og konklusionen var, at de ville have noget uforpligtende, underholdende og lettilgængeligt.«

Og netop dét har Morten Viktor forsøgt at skabe med version to, som i det teknologiske udtryk skal ses som en blanding mellem Instagram og Tinder. Selv beskriver han det som »det sidste skud i bøssen«.

»Vi prøver igen, men det hele står og falder med, om folk tager det til sig. Vi har ikke flere reserver, for vi har ikke fået løn i et år.«

Denne gang er målsætningen, at Dayfair skal opnå 30.000 brugere i løbet af to måneder, og det gamle mål om at nå 150.000 brugere i løbet af et år gælder stadigvæk.

Og selv om det langtfra gik som forventet, da Dayfair blev lanceret første gang, ser Morten Viktor det ikke, som om det er ham, der har fejlet.

»Man bliver ikke vred, man bliver ked af det. Ked af at se dét, som man håbede, at alle synes ville være fedt, slet ikke var det. Jeg synes ikke, at det er et personligt nederlag, og det er ikke mig, der er fiaskoen. Det er bare det, som jeg har lavet, der ikke er lykkedes indtil videre.«

Læs mere