Intel er inde i krisen

Globalt Pc-salget går ned, og verdens største chip-producent bliverer uundgåeligt hårdt ramt. Men Intel har på ingen måde tænkt sig at sidde og vente på bedre tider. Krisen har skubbet til et naturligt strategisk valg.

Foto: Robyn Beck
I en krise rammes kerneteknologien først. I sidste uge beskæftigede vi os lidt her på denne plads med nedturen for tyske Q-Cells og danske LM Glasfiber; de to virksomheder er henholdsvis verdens førende producent af solceller og verdens førende producent af møllevinger. De er begge blevet ramt hårdt af nedturen for alternativ energi.

Hvem mon så rammes, når computersalget går ned? Det gør Intel, verdens største producent af mikroprocessorer. Der er Intel inden i omkring otte ud af ti pc’ere på verdensplan, og koncernen er altså på sit hovedmarked mere end fire gange så stor som nummer to, AMD. Men Intel lider. Forleden aflagde koncernen, som i øvrigt er en gigant med 84.000 ansatte, et dystert regnskab for sidste kvartal af 2008. Overskuddet faldt med 90 procent i forhold til fjerde kvartal 2007, og omsætningen gik ned med 23 procent. Ikke engang da dotcom-boblen bristede, oplevede Intel så voldsomt et tilbageslag. Lige nu ser tingene ikke bare dystre, men uigennemskuelige ud.

“På grund af økonomisk usikkerhed og begrænset sigtbarhed oplyser Intel ikke på nuværende tidspunkt forudsigelser for omsætningen (i første kvartal, red.). Af interne grunde planlægger selskabet ud fra en forventning om en omsætning i nærheden af 7 mia. dollar,” hed det i kvartalsregnskabsmeddelelsen. De 7 mia. dollar kan sammenlignes med omsætningen i første kvartal sidste år på 9,7 mia. dollar. Vi taler altså om, at en fjerdedel af omsætningen er ved at forsvinde, selv når man korrigerer for mindre frasalg i årets løb.

Frem i skoene trods krise

Om Intel kan man sige, som magasinet Fortune har gjort det, at virksomheden er et barometer for erhvervslivets og forbrugernes teknologiforbrug; Intel lever og lider med resten af it-sektoren. Og lige nu er der lidelse på vej. Markedsresearchfirmaet IDC spåede i sidste måned, at antallet af solgte pc’er på verdensplan kun vil vokse med 3,8 procent i 2009, hvor tidligere prognoser forudså en vækst på 13,7 procent. Nok så bekymrende er det, at det især er de nye markeder, der rammes af tilbagegang – Østeuropa, Kina og Mellemøsten; netop dér, hvor fremtidens markedsvækst skulle komme fra.

Man kan mene, at så er situationen heller ikke værre for Intel, i første omgang da. Selv om fortjenstmarginerne presses af, at produktionsanlæggene ikke længere kører på fuld kapacitet, så har Intel stadig overskud. Som altdominerende producent på markedet har man visse omkostningsfordele.

Det interessante ved Intel som case er imidlertid, at virksomheden ikke læner sig tilbage og venter på bedre tider i ly af sine stordriftsfordele. I flere udtalelser og interviews de senere måneder har Intels topchefer ridset den nye strategi op: Intel vil have sine cpu-chips ind i andet end computere.

Tidligere strategier har gået ud på at indbygge computere i husholdningselektronik og maskiner, men nu går Intel efter at levere chips direkte til maskinindustrien, bilindustrien og medicoteknik-industrien. Samtidig har Intel allerede udviklet en mindre chip, Atom, som er beregnet til helt små pc’er og nærmer sig altså forsigtigt markedet for chips til mobiltelefoner og andet håndholdt udstyr.

Her er findes der allerede etablerede producenter, så her er konkurrencen naturligvis meget hårdere end på Intels gamle “hjemmemarked”. Men Intel har ikke så mange andre muligheder, for det gamle pc-marked stagnerer, og verdenskrisen accentuerer problemet. På den måde kan man sige, at krisen er med til at skubbe på et naturligt strategisk valg.