Innovations-eksperternes grønne ideer

Du skal rykke, mens den miljøvenlige bølge er på sit højeste. Netværket Innovationsministeriet giver sit bud med 50 ideer til, hvor virksomheder kan sætte ind.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De skæve, anderledes og nye ideer, som ofte springer frem ad hoc ude i virksomhederne, der oplever miljø-udfordringerne i deres dagligdag: Det er netop den type ideer, som slår rod i selve firmaet og planter sig på nethinden hos de ansatte.

Derfor er de vigtige at sætte fokus på, fordi de dermed kan inspirere andre virksomheder til at følge trop.

Sådan lyder det fra Miljøstyrelsen, der netop satte spørgsmålet om, hvordan man kan få erhvervslivet til at tage et langt større miljømæssigt ansvar de kommende år, på dagsordenen i netværket Innovationsministeriet, hvor repræsentanter fra en række virksomheder og organisationer mødes for at tale om innovation og nye muligheder på tværs af brancher.

- Det handler om at se udfordringerne og mulighederne fra virksomhedens perspektiv. Hvilke ideer har de, hvilke barriere oplever de – og i hvordan får vi virksomhederne til i højere grad at tænke på sig selv som miljøbevidste forbrugerne, lyder det fra funktionsleder i Miljøstyrelsen Karin Klitgaard, der ser gode perspektiver i, at virksomheder i fællesskab udvikler og implementerer nye ideer og måder at agere på med henblik på en mere miljøvenlig adfærd.

- Europa er i dag langt i forhold til regulering af eksempelvis produktion, ligesom der findes mange frivillige instrumenter som miljømærker og miljøledelse. Det er en proces, der løbende bliver videreudviklet, men samtidig er der behov for at tænke ud af boksen og få virksomhederne selv på banen, hvis vi skal få nye instrumenter på banen, siger Karin Klitgaard.

De gode ideer Læs Innovationsministeriets favoritideer

Læs Innovationsministeriets 50 ideer

På dagsordenenInnovationsministeriet valgte derfor at gå i tænkeboks på emnet miljø for at komme op med nogle nye ideer.

Den proces gennemgår medlemmerne af netværket flere gange årligt, hvor de mødes for at sætte fokus på forskellige emner, der vedrører erhvervslivet og udviklingen i samfundet generelt ud fra et spilkoncept, hvor de i grupper trækker kort, der angiver en given situation, forbrugergruppe eller parameter, som de skal tage afsæt i i forhold til spørgsmålet om, hvordan erhvervslivet kan blive bedre til at tage et langt større miljømæssigt ansvar de kommende år.

Det er trendforskningsbureauet firstmove, som står bag Innovationsministeriet.

Direktør Kirsten Poulsen peger da også på, at netop miljøudfordringen er et område, hvor det i høj grad handler om at få plantet et større ansvar bredt i de danske virksomheder.

- Der er ingen tvivl om, at miljø, klima og ansvarlighed er på dagsordenen lige nu på grund af topmødet i Danmark næste år. Samtidig er det få virksomheder, der for alvor rykker på området og gør en forskel, som andre kan lære af. Indsatsen er ikke særligt koordineret, og man kan frygte, at interessen aftager drastisk efter 2009, hvis ikke det allerede sker nu, siger Kirsten Poulsen fra firstmove.

Hun har tidligere på året gennemført et miljøtrendstudie blandt 30 virksomheder og 30 såkaldte firstmovere – eller trendsætterne, som gør alting før alle andre. Den viste eksempelvis, at virksomhederne har ekstremt svært ved at henvise til, hvem den ansvarlige person på miljøområdet er, samt at nogle initiativer er langt mere velmenende end andre, som kan minde om ren markedsføring.

- Det er vigtigt, at initiativerne ikke handler om branding, men er et reelt ønske om at gøre en indsats. Og selv om vi ikke holder op med at være miljøbevidste, fordi den massive trend omkring det at være det, driver lidt over, handler det altså om at få forankret initiativer nu, hvor det faktisk kan rykke.Innovationsministeriet arbejder i grupper med de ultra innovative briller på - og med afsæt i forskellige situationer, forbrugergrupper og andre parametre giver de ideerne frit løb ud fra et fastlagt spørgsmål.

I denne omgang: Hvordan får vi erhvervslivet til at tage et langt større miljømæssigt ansvar de kommende år?

Læs Innovationsministeriets favoritideer

Læs Innovationsministeriets 50 ideer