Innovation skal sikre fremtiden for Grundfos

Grundfos’ førstemand, Carsten Bjerg, er med i opløbet om at blive Årets Leder 2012. Han erkender risikoen for selvfedme i en verden, der altid vil efterspørge pumper.

Carsten Bjerg CEO and Group President, Grundfoss Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den store fondsejede danske pumpe-koncern Grundfos bevæger sig på et trygt marked, hvor der altid vil være brug for koncernens produkter.

Når man tæller de ti største pumpeproducenter i verden med, sidder de kun på knap 50 procent af omsætningen. Der er tusindvis af små lokale producenter, som Grundfos og de andre kan udkonkurrere systematisk i kraft af stordriftsfordele og produktfornyelse. Og det er Grundfos da også i gang med.
I første halvår 2012 voksede omsætningen i Grundfos med 5,9 procent. 
”Men nu er der jo intet, der kommer magisk til os," siger virksomhedens adm. direktør Carsten Bjerg. 

Trygheden er vigtig
"Det forhold, at det går meget godt, skyldes dybest set, at vi kæmper for det hver dag. Vi har en værdi i vores ledelsesgrundlag, som vi kalder relentlessly ambitious. Det er bl.a. den, der på direktionsmøderne får os til at slå ned på datterselskab nr. 23 med røde tal, selv om der er sorte tal i de 54 andre. Så kan vi godt bruge 25 minutter på at diskutere, hvad der er galt. Vi accepterer ikke bare dårlige resultater. For i kraft af vort fondsejerskab har vi selv forpligtelsen til at tjene penge på kort sigt, så vi også kan investere på det lange.”

”I en periode, hvor andre virksomheder har droslet ned, har vi desuden øget vores investeringer i forskning og udvikling fra fire til seks procent af omsætningen. Derved har vi skabt grundlaget for den innovation, som fortsat skal sikre os de priser og den markedsposition, vi ønsker," siger Carsten Bjerg, som af Ledernes Hovedorganisation er indstillet til at blive udnævnt til Årets Leder 2012.

Om sin opgave som koncernchef siger Carsten Bjerg:
 
”Jeg arbejder for, at Grundfos aldrig kommer til at stå på en brændende platform. Ilden skal komme af det engagement, der er hos os alle for at lave produkter, som verden har brug for. Jeg plejer at sige, at kun dårlig ledelse kan ødelægge det engagement, som medarbejderne kommer til Grundfos med. Man er en god leder, når organisationens medarbejdere vælger at følge en. Det med hele tiden at råbe “krisen kommer, tag jer sammen” tror jeg ikke på. Den første forudsætning for at lykkes er at skabe tryghed om det, vi har gang i, og tryghed handler om forståelse.”
Læs hele interviewet med Carsten Bjerg i Berlingske Business Magasin torsdag 15. november 2012.