Implement vil af med den varme luft

Konsulentbranchen bakser stadig med myter som ’varm luft’ og ’smart i en fart’, viser ny undersøgelse. Implement Consulting – her i skikkelse af partnerne Niels Ahrengot og Stig Albertsen – har taget kritikken til sig og lover kunderne effekt.

Stig Albertsen og Niels Ahrengot, partnere i Implement Consulting Group Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De vil gerne rokke båden lidt. Tage et endegyldigt livtag med billedet af konsulentbranchen som varm luft. Med indbygget risiko for, at de selv bliver udstillet, hvis det glipper for dem at levere effekt.

Niels Ahrengot og Stig Albertsen, partnere i Implement Consulting Group, turnerer med budskabet om, at de kan skabe forandring med effekt.

Det lyder pompøst og lidt som den varme luft, de gerne vil til livs. Men de hævder, at der er vægt bag ordene. Når deres konsulenter siger farvel til en kunde, skal kunden føle et ryk. En effekt. Eksempelvis økonomisk eller organisatorisk.

“Vi vil gerne rokke denne verden, herunder management-consulting verdenen, til at blive en anden branche. Det er i virkeligheden vores ambition. Vi tror, at det er det, der er behov for,” siger Niels Ahrengot, der også i sin fremtoning træder bort fra det meget polerede billede af en management-konsulent.

På mission hos kunderne

Hos Implement Consulting Group begyndte rejsen mod at levere en større effekt for fem år siden.

Alle 200 konsulenter tog ud til kunderne for at finde frem til, hvad de ønskede fra dem.

Partner Stig Albertsen fortæller:

“Vi prøvede at inddampe, hvad der stod tilbage, og det ledte frem til, at vi fik et sprog for, hvad der skal til for, at der kommer noget ud af vores arbejde. Vi kunne se et mønster. Og da vi fik det, havde vi også en forbandet forpligtelse til at vaske det ind i alt, hvad vi gør.”

Topcheferne kaldte på effekt. De ville se forretningen blive flyttet. Og måske ikke så overraskende. For som partner Niels Ahrengot suplerende konstaterer:

“Spørger du topledere globalt, hvad der er de dominerende parametre, så er den ene hastighed i forandring, den anden er kompleksitet. Og det er logikken i, at vi tager et kæmpetræk i den retning.”

Men det betyder også et træk væk fra noget andet; væk fra det, der har bidraget til billedet af konsulenter som lidt for flyvske. Stig Albertsen fortsætter:

“De fleste kan genkende billedet af konsulenter som smarte, meget hurtige og ikke i øjenhøjde – arrogante, selvfede, som selv synes, de er Guds gave, og hvor du har svært ved at genkende ydmyghed som, at ’vi går ind i en virksomhed, der faktisk gør en masse ting godt’. Konsulentbranchen har været kendetegnet ved: ’Vi ved det meste’.”

“Det er en attitude, som i virkeligheden står alvorligt i vejen for at skabe noget stort sammen med andre – hvilket er det, vi skal.”

Leverer Implement varen?

Det store spørgsmål er, om det lykkes for Implement at skabe denne effekt for kunderne.

Virker opskriften? Niels Ahrengot:

“Vi kan se det på tilbagemeldingerne fra kunderne. Vi kan se, at vi er vokset. Vi kan se det i tyngden af vores opgaver. Og vi kan se det i vores referenceopgaver,” siger han.

Stig Albertsen supplerer:

“Vi kan se, hvilke kunder der taler til os, og hvordan de taler om os,” siger han.

Niels Ahrengot hører på lovprisningerne, at det bliver en smule højtravende, så han modificerer lidt:

“Men vi er selv fedtet ind i det, så det er svært at forestille sig, at vi ville sige noget andet,” siger han.

Vil det sige, at alle kan skrive under på, at de får effekten?

Niels Ahrengot svarer:

“De kvitteringer, vi får, går jo rigtigt meget på det. Men det er klart: Vi har gode cases og mindre gode cases. Og så skal vi hele tiden huske: Vi er selv på en rejse, og vi skal blive ved med at udfordre os selv. Vi føler, at vi har meget at lære, men det er det her, vi vil være fantastiske til,” siger han.

Men afspejler det sig i noget så konkret som afregningen af konsulent­ydelserne?

“Jeg er involveret i tre-fire projekter, hvor vi er så præcise i forhold til forretningseffekt, at der er performance fee. Vi bliver ikke særligt fede, hvis vi ikke lykkes. Til gengæld, hvis det lykkes, og kunden får meget ud af det, så får vi også. Det er superspændende,” siger Stig Albertsen.

Læs hele specialrapporten om konsulenternes image i den trykte udgave af Berlingske Nyhedsmagasin.