Imageanalysen: Vindere og taber i 2011

A.P. Møller – Mærsks image går så meget frem, at virksomheden snart kan true både etteren Lego og toeren Novo Nordisk. Jyske Bank er årets comeback-kid, mens Danske Banks image stadig er vingeskud. Årets største nedture tilfalder Nokia og Saxo Bank.

Saxo Bank Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Åndahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ledelse og økonomi giver solide point og adgang til de øverste sejrsskamler i Berlingske Nyhedsmagasins imageanalyse 2011. Det betyder, at Lego igen i år bestiger sejrsskamlen. Et årsregnskab med en resultatfremgang på 70 procent, en global markedsandel på 5,9 procent og en omsætning på 16,6 mia. kr. mod 11,6 året før giver respekt.

Novo Nordisk er solid og nærmest urokkelig i imageanalysen. Et succesfuldt image bygger også på ledelse, troværdighed og kvalitet, og netop den cocktail har givet Novo Nordisk placeringer i toppen de seneste 10 år. Igen i år som nummer 2.

A.P. Møller – Mærsk er tilbage i den absolutte elite efter i nogle år at have sundet sig oven på et voldsomt tilbageslag i 2008. En ny og mere åben stil bliver anerkendt, men ikke mindst de gode økonomiske resultater og den ledelsesmæssige dygtighed trækker op.

”Det er imponerende. A.P. Møller – Mærsk er den virksomhed, som absolut udvikler sig mest positivt. Seks pladser frem lyder måske ikke af så meget, men i toppen er det en præstation,” siger administrerende direktør Palle Klinke Hansen i IFO – Instituttet for Opinionsanalyse, der udarbejder image­analysen for Berlingske Nyhedsmagasin siger:

Taberne

Massive anklager om, at medarbejdere er blevet forgiftet af deres arbejde gør for alvor indhug i LM Wind Power image. De falder med ikke færre end 35 placeringer – til en plads som nummer 120 på imagelisten, som omfatter 140 virksomheder.

Det er især på parametrene ”ansvarlighed” og ”troværdighed”, at virksomheden går tilbage.

DSB er drattet ned på sidstepladsen. Miseren om DSB First og en ledelse og en bestyrelse, der ryger i svinget, koster selvsagt dyrt.

Nokia falder også markant med hele 65 pladser. Konkurrencen fra Apple har rejst tvivl om Nokias konkurrenceevne.

Bankerne

Et godt virksomhedsimage kan med et fingerknips opleve et frit fald ned ad Berlingske Nyhedsmagasins imageliste.

Danske Bank er historisk faldet allermest i Berlingske Nyhedsmagasin Imageanalyse. Banken er stadig vingeskudt. Den tager skridt i den rigtige retning – er gået 35 pladser frem til plads 94, men der er stadig langt op til top 10, hvor banken var placeret før finanskrisen.

Derimod befæster Nordea sin position i toppen med to pladser frem til en 13. plads.

Jyske Bank er året comeback-kid. Banken var sidste års taber i imageanalysen kun overgået af Danske Bank. De kedelige sager hang dog ikke fast på bankens teflonprægede image særligt længe, og banken er på vej frem igen med årets største fremgang fra plads 106 til plads 32.

Årets største nedtur i finanssektoren tilfalder Saxo Bank. I år falder den med 60 pladser til plads 95. Ledelsens yo-yo-baserede medieoptræden giver bagslag. En stor imageskabende kampagne har åbenbart ikke virket.

 

TV: Pandora: Lidt billig baggrund, at vi ligger på listen:

 

 


TV: 3 har det bedste image:

 

 

 

 


TV: Maersk: Vi er begyndt at fortælle vores historier:

 

 

 

 


TV: Derfor ligger LEGO nr. 1 på imagelisten:

 

 

 

Læs mere og se hele Imagelisten i Berlingske Nyhedsmagasin 18. maj.