I skypes fodspor

Komet. På bare to år har Peter Hartzbech skabt en af Danmarks mest lovende it-virksomheder, iMotions, som iværksætteruniversitetet MIT sidste år kårede som en talentfuld virksomheder.

For præcis ti år siden løb iMotions' direktør Peter Hartzbech rundt og legede krig på kasernen i Oksbøl. I dag er han udråbt til at være en af verdens 25 mest lovende iværksættere under 35 år af det velansete amerikanske teknologi-magasin Red Herring.

Det berømte amerikanske iværksætteruniversitet MIT kårede desuden i januar sidste år iMotions som en af de danske virksomheder med det største globale vækstpotentiale. Virksomheden var dengang kun ti måneder gammel.

Virksomheden regner også med at forbedre 2005-regnskabet kraftigt. Her var omsætningen kun på godt 125.000 kroner, og firmaet måtte notere sig et tab på lige over en million kroner. Men i 2006 regner iMotions dog med en omsætning på mindst fem millioner, hvoraf de fleste penge vil blive brugt på investeringer og åbningen af et datterselskab i Indien.

100 timer om ugenPeter Hartzbech har altid levet og åndet for iværksætteri og har ifølge ham selv ikke noget imod at arbejde 100 timer om ugen.

Han fik dog aldrig gjort sit speciale på handelshøjskolen færdigt, men med ham som galionsfigur har det to år gamle iMotions efter knap to års levetid fået flere store udenlandske kunder, heraf et stort amerikansk firma, der har købt licenser til syv af sine underafdelinger.

Det er derfor svært at få armene ned i den innovative virksomhed, der udvikler analyseværktøjet Emotion Tool, som kan aflæse, hvad folk føler, når de ser et bestemt billede. Først og fremmest er det firmaer inden for reklamebranchen, der har investeret i teknologien, og iMotions forventer at kunne tilføje ti nye kunder til sin referenceliste i løbet af det næste år. Firmaet har samtidig formået at hente 22,5 millioner kroner i investorkapital alene i løbet af de seneste 18 måneder, hvilket direktør Peter Hartzbech er utrolig stolt over.

Ifølge den engagerede direktør, der stadig cykler til og fra arbejde, er der en særlig grund til, at iMotions har fået innovation og økonomi til at gå op i en højere enhed.

- Allerede tidligt i processen holdt vi møder med potentielle kunder og fremvist prototyper af vores produkt. Både for at få solgt licenser til vores program, men også for at få feedback på produktudviklingen. Der er alt for mange it-iværksættere, der kommer til at sidde og fedte med deres udvikling i tre-fire år, før de kommer på gaden. Visioner er en ting, men man skal også tænke kommercielt, understreger Peter Hartzbech engageret og læner sig frem i den sorte kontorstol.

Gennembrud i USAUd over den store amerikanske kunde har firmaet to danske og en hollandsk, men det er specielt gennembruddet i USA, medierne herhjemme har hæftet sig ved.

Især fordi USA er så stort et land med et stort og købestærkt hjemmemarked, der er utrolig lukrativt, når man først får foden inden for.

Og det er Peter Hartzbech og iMotions ved at få takket være direktørens store netværk på den anden side af Atlanten og ikke mindst et omfattende salgsarbejde eksempelvis på konferencer.

- Andre virksomheder starter herhjemme og måske i Europa for derefter at forsøge sig i USA. Men vi har gjort det omvendt og indledte med at opbygge et stærkt netværk i USA, som vi nu har fulgt op ved at starte et datterselskab derovre. Vi satsede samtidig på at få indgang til de store spillere på det amerikanske marked, som er villige til at investere tid og ressourcer i at videreudvikle produktet og tilpasse det til det de specifikke formål, som branchen har brug for, påpeger Peter Hartzbech.

En licens fungerer på den måde, at en kunde køber retten til at anvende Emotions Tool og forpligter sig til at tage 50 billeder til en værdi af cirka 75.000 kroner. Når kunden så først har købt licensen og taget de 50 billeder, betaler firmaet lidt over 1.700 kroner per billede, de viser i programmet.

Set i lyset af det voksende antal kunder regner Peter Hartzbech da også med, at iMotions resultater for 2006 vil være en klar forbedring af det økonomiske facit fra 2005, hvor firmaet kun omsatte for lidt over 125.000 kroner.

I år forventer virksomheden en omsætning på omkring fem millioner kroner, men Peter Hartzbech regner alligevel kun med et beskedent overskud.

- Det første regnskab var reelt kun baseret på testversioner af programmet. Vi havde reelt ikke solgt noget, men det kom vi for alvor i gang med sidste år. Men vi bruger mange penge på udvikling og åbning af nye afdelinger. Vi har netop åbnet i USA og i Indien, og det koster penge, siger han, og understreger, at iMotions fra første dag åbent har fortalt investorerne, at der mindst vil gå tre-fire år, før der for alvor kommer profit på bundlinjen. En række kapitalindsprøjtninger gennem de seneste halvandet år sørger dog for, at egenkapitalen i iMotions i øjeblikket er over otte millioner.

Erfarne investorerEn hjørnesten i iMotions fortsatte udvikling og succes er de mange investorer, der indtil videre har skudt kolde kontanter ind i projektet.

Ud over venturefonden Inventure Capital har ni private investorer skudt penge i den ambitiøse virksomhed, herunder MIT-professor Ken Morse, der har stor tiltro til den danske it-virksomhed.

- Når man investerer i et firma på et så tidligt tidspunkt, er det vigtigste, at man har fuld tiltro til personerne bag. Og det har jeg til Peter, som er en fremragende iværksætter, siger professoren, der af mange i USA betragtes som en iværksætter-guru.

Udover den amerikanske iværksætter-professor har erfarne danske erhvervsfolk som HTH-direktør Niels Wall og Novozymes' direktør Jørgen Thorball også valgt at investere en del af deres private opsparing i virksomheden.

iMotions har derfor aldrig været presset på finanserne, og det skyldes ifølge Peter Hartzbech, at firmaet hele tiden har haft det som mål at være i god tid, når der skal findes nye investorkroner.

Han har simpelthen nøje planlagt, hvornår virksomheden vil løbe tør for kapital og planlagt sine investormøder efter det. På den måde kan han mødes med potentielle investorer, mens der stadig er kapital på kistebunden.

- Det nytter ikke noget at sidde dagen før, man løber tør, og klø sig i nakken. Vi har altid gjort en dyd ud af at gå i gang med at rejse ny kapital dagen efter, vi får tilført noget. På den måde undgår vi paniske investormøder lige før deadline, siger han og kigger ud over de små, men moderne kontorlokaler, hvor et ensomt bordfodboldbord leder tankerne hen på it-branchen i 90'erne, før det hele gik galt.

Ikke megen legMen i modsætning til under .com-bølgen sidder alle de ansatte koncentrerede foran hver sin skærm frem for at stå ved bordet og træne deres skudfinter. Den fornuftige tangegang stopper dog ikke her. For i modsætning til de glade dage inden boblen brast, bliver udgifterne i iMotions stadig holdt i kort snor.

- Jeg sidder personligt og godkender alle udgifter. Jeg cykler også stadig selv på arbejde, og vores medarbejdere får heller ikke tårnhøje lønninger. Vi tager et glas champagne, når vi får en stor kunde eller investerer i teambuilding-arrangementer , som eksempelvis en tur til Island. Der er jo ingen idé i at give folk eller sig selv 50.000-60.000 kroner om måneden, hvis man så er nødt til at dreje nøglen om efter et halvt år, slutter Peter Hartzbech.