Hver tredje virksomhed mangler social ansvarlighed

Mere end hver tredje af landets største 100 virksomheder mangler at formulere en såkaldt CSR-politik. SAS, B&O DFDS og Saxo Bank er blandt de sorte får, viser ny undersøgelse.

Det vakte jubel i Danmark, da den danske rytter Nicky Sørensen fra Team Saxo Bank vandt tolvte etape i årets Tour de France. Til gengæld er Saxo Bank langt fra med i førerfeltet, når det handler om at udvise social ansvarlighed i almindelig forstand. Faktisk har banken slet ikke formuleret en såkaldt CSR-politik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Eric Gaillard
Team Saxo Bank vil de kommende dage jagte den gule førertrøje på de hårde bjergetaper i Alperne i årets Tour de France, og der er ingen tvivl om, at det vil vække jubel i Danmark, hvis Team Saxo Bank for andet år i træk ender i Paris med den gule trøje.

Til gengæld kan Saxo Bank langt fra iføre sig den gule førertrøje, når det handler om at udvise social ansvarlighed i almindelig forstand. Faktisk har banken slet ikke formuleret en såkaldt CSR-politik (Coperate Social Responsibility), men det er Saxo Bank langt fra ene om.

Det viser en ny undersøgelse fra kommunikations- og analysebureaet Cohn & Wolfe.

»Vi har gennemgået de 100 største danske virksomheders hjemmesider for at finde en offentligt tilgængelig CSR-politik. I tvivlstilfælde har vi gennemgået den enkelte virksomheds årsrapport, og konklusionen er klar: 58 procent har i større eller mindre grad formuleret en synlig CSR-politik, mens 36 procent ikke har det,« siger Martin Geertsen, Senior Public Affairs Manager hos Cohn & Wolfe.

Kommunikations- og analysebureauet har søgt efter både generelle CSR-retningslinjer, etiske retningslinjer, Code of Conduct og retningslinjer for samfundsansvar og socialt ansvar på virksomhedernes hjemmesider.

Fyringer skal styrke
Blandt de 36 virksomheder, som ifølge Cohn & Wolfes undersøgelse er nøgne på CSR-området, er SAS, Danish Crown, Jyske Bank, Sydbank, B&O, Falck Danmark, NCC, Sjælsø og DFDS. Og altså Saxo Bank, som siger, at det er helt bevidst, at en CSR-politik ikke er formuleret:

»Saxo Banks to stiftere har altid ment, at det var ægte social ansvarlighed at give folk et arbejde, så de er i stand til at betale skat til staten i det land, de er ansat i. Derfor har de haft fokus på at skabe en virksomhed, som giver ansættelse til folk,« siger Saxo Banks pressechef, Kasper Elbjørn.

Hvis ansættelse er så vigtig for stifterne Lars Seier Christensen og Kim Fournais, hvorfor fyrede I så 300 medarbejdere sidste år?

»Det var for at styrke banken på sigt og sikre fremtidigt arbejde til mange mennesker,« siger Kasper Elbjørn.

Han afviser dog ikke, at Saxo Bank formulerer en CSR-politik på et tidspunkt.

»Men så skal det harmonere med vort lidt specielle værdisæt. Vi gør det ikke, fordi vi har dårlig samvittighed, ligesom vi heller ikke kunne finde på at gøre det, bare fordi finanssektoren er upopulær i øjeblikket,« siger Saxo Banks pressechef.

Frygt for ny og tom politik
En af landets CSR-eksperter vurderer, at det er en tabersag for de 36 ud af 100 største virksomheder herhjemme ikke at have en CSR-politik.

»Jeg synes, det er meget klogt at have en CSR-politik. Undersøgelsen viser jo også, at de fleste har det, og jeg er sikker på, at flere kommer til,« siger professor på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, Steen Hildebrandt.

Han er overbevist om, at en CSR-politik om få år er en forudsætning for at drive forretning blandt de større virksomheder. Det handler om at påtage sig et ansvar over for det samfund og den verden, man er en del af.

»Men fordi det er oppe i tiden, er der en reel fare for, at nogle virksomheder formulerer en tom CSR-politik. At nogle er så skruppelløse, at de tænker, at hvis folk vil have en CSR-politik, så får de den,« siger Steen Hildebrandt.

Derfor er det ifølge professoren endnu klogere at efterleve principperne i en CSR-politik, end det er at formulere den.

Han undrer sig over, at eksempelvis Falck ikke har en CSR-politik endnu:

»Jeg er sikker på, at hvis du spørger dem, vil de sige, at de har en. De kalder den nok bare noget andet,« siger Steen Hildebrandt.

Ganske rigtigt. Et opkald til Falck resulterer i et link til en såkaldt Code of Conduct på Falcks internationale hjemmeside.

Forklaringen er ifølge Cohn & Wolfe, som står bag undersøgelsen, at der kun er søgt på virksomhedernes danske hjemmesider, og her er Falcks Code of Conduct ikke at finde.

En del af de 36 virksomheder, som endnu mangler at formulere en CSR-politik, vil formentlig komme med på vognen i løbet af i år. Folketinget vedtog nemlig i december sidste år en ændring af regnskabsloven, så de 1.100 største danske virksomheder skal skrive, om de har en CSR-politik eller ej. Ellers er de nødt til at hænge sig selv ud i års- eller ledelsesberegningen for 2009.