Hvad gør du chef? Din sælger kører råddent

Hvad ville du gøre, hvis din kørende sælger fik klager over sin kørsel fra kunderne, samtidig med at han var årsagen til virksomhedens gode resultater. Deltag i ugens dilemma her.

René er salgschef med personaleansvar for 10 kørende sælgere, der hver dag kører landevejene tynde på vej til kundebesøg rundt omkring i landet.

To af teamets sælgere får markant flere fartbøder end de andre. Men de to ligger også højt på listen over sælgere med gode resultater, så René har ikke for alvor talt med store bogstaver. Han har venligt og bestemt henstillet til, at alle i teamet overholder færdselsloven.

Direktøren i virksomheden har nu fået en klage fra en borger. I klagen er vedhæftet et foto af en af den ene af de pågældende sælgere i firmabilen med tydeligt logo. På billedet taler sælgeren i håndholdt mobiltelefon, og klageren beskriver, hvordan chaufføren i høj fart kørte forbi en skole i myldretiden, mens han talte i mobiltelefonen.

Direktøren er rasende. Forståeligt nok. Hun kræver, at der skal skrides ind, så klagen får konsekvenser for sælgeren. Men René har også sine resultater at tage hensyn til. Sælgeren, der er klaget over, er en betydelig del af grunden til, at salgsafdelingen opfylder sine mål.

Så hvad gør salgschefen nu?