Hvad er meningen med TDCs priser?

TDC markedsfører en ny prisstruktur for fastnettelefoni som en kæmpe fordel for kunderne. Men er de nye priser nu også så fantastiske, som TDC Privats administrerende direktør, Jesper Theill Eriksen, gør dem til?

Jesper Theill Eriksen Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen True
Hvorfor har I indført en ny prisstruktur? "Det skyldes, at vi vil gøre det mere attraktivt at bruge fastnettelefonerne. Nu kan man tale lige så lang tid, man vil, for én krone, og det er blevet lettere at forstå sin regning. Tidligere var prisstrukturen mindre gennemskuelig." Man skal fremover betale 1,00 kr. for alle opkaldsforsøg, uanset om der er optaget, eller telefonen ikke bliver taget. Hvorfor skal man betale for en ydelse, som man ikke får? "For at undgå den situation har vi gjort privatnotering gratis. Hvis der er optaget, kan man taste ’5’ på langt de fleste telefoner, og så vil man blive ringet op, hvis der bliver ledigt inden for de næste 45 minutter." Men man bliver ikke gjort opmærksom på mulighederne, hvis der er optaget. Samtidig kommer man til at betale den forhøjede pris uanset hvad, hvis der ikke er nogen, der tager telefonen. Er det rimeligt? "Vi har et klart ønske om, at vores kunder skal kende mulighederne. Det er derfor kun godt, at du skriver, at der er mulighed for at trykke ’5’, når der er optaget. Det kan da også godt være, at vi skal indføre en telefonstemme, der gør opmærksom på mulighederne." Hvis jeg ringer til lægen 10 gange forgæves, kommer det fremover til at koste 10 kroner, medmindre jeg er bevidst om privatnoteringen. Hvorfor ikke bare holde priserne nede, når der er optaget? "Man kommer netop ikke til at betale 10 kr. for de ti forsøg, hvis man taster ’5’ og bliver ringet op. Vi er vant til, at der er mistænksomhed, når vi ændrer på fastnetpriserne, men der er ikke noget at være bange for. Vi forventer, at de nye og mere attraktive priser vil kunne få flere til at beholde fastnettelefonen længere." Kan mistænksomheden ikke skyldes, at fastnetabonnenterne de seneste år har lagt ryg til massevis af prisstigninger i modsætning til mobilkunderne? "Jo, men det er lang tid siden, at fastnetpriserne er steget. Nu handler det om at gøre fastnettelefonen mere attraktiv. Det er meningen med hele ændringen. Og hvis der er kunder, der ikke ønsker de nye priser, kan de ringe til os og få en prisplan, der ligner den, de havde i forvejen." Men der står ikke noget sted på jeres hjemmeside, at man kan beholde den gamle prisplan, og samtidig skifter alle automatisk over til de nye priser. Hvorfor gør I ikke bedre opmærksom på mulighederne? "Vi har i stedet skrevet om mulighederne i et brev til alle vores kunder, og vi har ikke følt, at der var behov for yderligere. Der er ikke mange, der ønsker at beholde det gamle abonnement, for de nye priser er langt mere attraktive."

Læs Berlingske Nyhedsmagasins store særnummer Guld 1000 den 8. oktober.