Hold organisationen fit

Fire stjerner til bogen "Rework - at lægge arbejdet om".

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sørg for at have travlt med at producere til og for kunderne. Men tag det roligt med at lave nye storslåede og omfangsrige planer, uanset hvor fremragende de er. Og lad være med at ansætte nye medarbejdere, før det er absolut nødvendigt.

Det er nogle af de råd, som forfatterne til den amerikanske bestseller "Rework, læg arbejdet om" plæderer for.

Bogen, der nu er kommet på dansk, er enkel i opbygning og indhold. Den består af knap 90 råd og udsagn om at arbejde effektivt og drive en virksomhed. Den retter sig mod indehavere og medarbejdere i mindre virksomheder. Men medarbejdere og ledere i store virksomheder kan roligt læse med. De kan bare læse bogen med øjne, der fokuserer på en mindre afdeling i stedet for hele virksomheden. Og hvilken virksomhed eller organisation har ikke brug for at blive mere effektiv eller produktiv?

Ingen af de gode råd er så gode, at de kan revolutionere dit arbejde eller din virksomhed. Men der er masser af god inspiration.

Begejstring er ikke nok: For eksempel kapitlet om ikke at forveksle begejstring med prioritering. Nøgternt konstaterer forfatterne, at alle får eller kan få fremragende ideer til nye aktiviteter eller forbedringer hver eneste dag. Men stor begejstring for noget nyt er ikke det samme som at tilføre arbejdspladsen ny værdi. Heller ikke, selv om ideerne kommer fra kunderne.

Henry Ford bliver refereret for klassikeren om, at der ikke er entydig værdi i at spørge kunderne, hvad de ønsker sig. Hvis han kun havde lyttet til kunderne, havde han givet dem en hurtigere hest.

Og i samme tonefald bandlyses brugen af ASAP. For hvad betyder det i realiteten, at noget skal gøres så hurtigt som muligt? Det er et ukonkret ønske eller en indholdsløs ordre, som ikke harmonerer med prioriteringen af andre opgaver. ASAP er upræcist og giver ikke afsenderen nogen som helst fornemmelse af, om ønsket kan eller skal opfyldes på to timer, to uger eller to måneder.

Et centralt afsnit handler om produkter. Den lille virksomhed kan ikke konkurrere med den store på alle punkter. Derfor er det helt afgørende at finde nøjagtigt de parametre, som din virksomhed vil være stærke på og de features, der skal kendetegne dine produkter. Lad de store konkurrenter om at sælge en stribe tillægsydelser, som meget få har brug for. Viser det sig, at en kunde vokser "ovenud" og kommer til at fylde meget af din omsætning, så hav is i maven. Det er fristende at gøre alt for den store kunde, men måske skal man satse på at få flere nye og mindre kunder i stedet for at blive mere og mere afhængig af én.

Pas på dødvægt: Medarbejderne i den lille virksomhed får også en særlig opmærksomhed. Alle skal kunne yde et stykke værdiskabende arbejde. Den lille virksomhed har ikke råd til at ansætte et menneske, som kun koordinerer og kommer med nye ideer. Bogen advarer derfor mod at falde for det fremragende cv, for risikoen er, at alle kommer til at bruge masser af tid på at få vedkommende sluset rigtigt ind i virksomheden for at undgå dødvægt. Og dødvægt kan netop være døden, fordi det ud over et tungt lønbudget også kan være med til at ødelægge fokus og virksomhedskultur.

Forfatterne driver en mindre virksomhed med speciale i web-applikationer, som skal lette arbejdsopgaver for mindre virksomheder.

Det er en usædvanlig og provokerende bog. Nogle steder virker den poppet, men hvis man ser bort den amerikanske stil, er der meget godt og sundt at hente for de fleste, der ikke lige har Harvard-eksamen. Den vil dele vandene blandt læsern