Hold gejsten oppe hos dine ansatte

Meld ud om forandringer, hvis du ønsker at beholde gejsten hos medarbejderne, lyder rådet fra ledelsesekspert.

Det gælder om at kommunikere mere i krisetider, lyder rådet fra ledelsesekspert.

- Mennesker glemmer og misforstår, og det er en del af ledelsens opgave at gentage, hvordan virksomhedens situation ser ud i nedgangstider, siger ledelsesekspert Steen Hildebrandt.

Gejsten skal selvfølgelig ske på et realistisk grundlag.

- Vær ærlig og meld ud, at der kan komme fyringer, hvis nedgangen fortsætter, siger Steen Hildebrandt, der anbefaler, at ledelsen giver besked til medarbejderne hver uge eller hver 14. dag, hvilket er en væsentlig forskel fra tiden før krisen.

Her var det nok, hvis ledelsen sendte en up-date ud til medarbejderne hvert halve år. Det gik jo godt, og resultaterne talte for sig selv.

- Det er i orden at sige, at: »vi ikke ved, hvor vi står«. Hvis ledelsen er usikker på markedet, er det bedre at melde ud om, at alt er på herrens mark, og at der ingen holdepunkter er netop nu, men at ledelsen er årvågne i forhold til alt, hvad der rører sig, siger han.

Dumt at tie

Steen Hildebrandt oplever, at mange virksomhedsledere er usikre på, hvilke strategier og beslutninger de skal satse på i øjeblikket. De arbejder fra dag til dag, mens børskurserne sejler - og mange chefer aner ikke, hvordan markedet reagerer.

Af den grund bliver de tavse, men det er dumt. Den helt klare strategi er ifølge Hildebrandt: Medarbejderne må ikke høre væsentlig nyt om virksomheden i radioen.

- Det er selvfølgelig ikke for at snyde medarbejderne, at de forsømmer at informere dem. Jeg tror i stedet, at de har undervurderet betydningen af, at medarbejderne føler sig informerede - og værdsat. Det er også værd at huske, at der kommer en tid efter krisen.

Ny typer skal ind

Et stort dilemma netop nu er ifølge Steen Hildebrandt, at ledelsen mister medarbejdernes opbakning, hvis de efter en fyringsrunde begynder at ansætte medarbejdere.

- Flere ledere har brug for at ansætte nye typer af medarbejdere, og det kan naturligvis virke underligt på de nuværende medarbejdere, siger Steen Hildebrandt, der råder lederne til at være forsigtige.

- Her skal man ikke være alt for ærlig, men gå lidt stille med dørene.

Han spår, at fremtidens ledelser skal blive endnu hurtigere til at omstille sig.»Selv når krisen er slut, har vi en helt anden situation end i 2004-5-6. Den vækst kommer ikke igen.

Birgitte Meisner Nielsen, fagchef for HR & Ledelse i Dansk Erhverv tilføjer, at medarbejderne også beholder gejsten gennem helt lavpraktiske ting som at få ros.

- Glem ikke at fejre de små sejre ved at åbne en flaske vin. Giv også medarbejderne et klap på skulderen. Ryk tættere sammen i bussen kan man også sige, siger hun og tilføjer, at hun råder mange ledere til i øjeblikket at holde udviklingssamtaler enten inden - eller lige efter ferien.