Høj etik skal lokke nye medarbejdere til

Kræsne medarbejdere stiller stadig større krav til de virksomheder, som de vil arbejde for. Et af kravene er, at virksomhederne skal opføre sig ordentligt. Derfor bruger danske virksomheder deres sociale ansvarlighed som lokkemad i rekrutteringen.

Kampen om de dygtigste medarbejdere spidser til, og de danske virksomheder er derfor tvunget til at bruge nye og anderledes midler for at tiltrække de allerbedste af slagsen.

Derfor er virksomhedernes etiske ansvar, de såkaldte CSR-hensyn, rykket markant op på listen som et af de væsentligste værktøjer i rekrutteringen af nye medarbejdere. Virksomhederne skal bevise over for et mere og mere kræsent arbejdsudbud, at man tager det etiske ansvar alvorligt.

Erhvervslederne skal konkret kunne bevise, at de samarbejder med organisationer som eksempelvis bekæmper børnearbejde, tager hensyn til miljøet eller støtter bæredygtige programmer. Ellers får det konsekvenser for virksomhedens konkurrenceevne.

Det mener lektor Anne Ellerup Nielsen fra Center for virksomhedskommunikation på Handelshøjskolen i Århus.

»En vigtig målgruppe for virksomhedens CSR-politik er de kommende medarbejdere. Det er blevet et rekrutteringsredskab. Man signalerer, at man er en ordentlig virksomhed. Værdierne i virksomheden bliver en måde at tiltrække medarbejdere på. Der er en stor del af erhvervslederne, som idag identificerer CSR med interne planer for medarbejderne,« siger Anne Ellerup Nielsen.

Hun mener, at social ansvarlighed er gået fra at have et eksternt til et internt fokus på de danske direktionsgange, hvor det overordnede formål er at skabe en attraktiv arbejdsplads.

Afgørende faktor
»Trenden er, at man er gået fra sidde med hænderne over kors til selv at skabe relationer til eksempelvis miljøorganisationer. Der har været et pres fra aktionærer, medier og NGOere om mere synlighed. I dag arbejder virksomhederne aktivt med at skabe et troværdigt image. Det er en mulighed i stedet for et nødvendigt onde. Så der er helt klart sket et skred i virksomhedernes opfattelse af CSR,« siger Anne Ellerup Nielsen, der forudsiger, at CSR bliver et afgørende konkurrenceparameter for også de små og mellemstore virksomheder i kampen om de bedste medarbejdere.

Ifølge Ledernes Hovedorganisation mener to ud af tre danske erhvervsledere, at den største ledelsesudfordring i de næste tre år bliver rekruttering. Derudover bliver 60 procent af danske virksomheder i dag mødt af CSR-krav fra blandt andet leverandører. Derfor er der helt naturlige årsager til, hvorfor miljø, bæredygtighed og socialt ansvar står højt placeret på mødedagsordenen.

»Mange potentielle ansøgere vil gerne være i en virksomhed med et højt etisk renommé. Kommunikationen spiller i den sammenhæng en stor rolle, fordi man skal nå ud til personer, som ikke kender virksomheden indefra. Derfor handler det først og fremmest om fornuftig omtale i medierne. At beskæftige sig med CSR er i dag blevet et grundvilkår for en virksomhedsleder,« siger Niels Aaagard, arbejdsmarkedschef i Ledernes Hovedorganisation.

Potentielle investorer er en anden god grund til, hvorfor positive ord om etik har indfundet sig på hjemmesiderne hos blandt andet Novo Nordisk, Cheminova, Ikea og Grundfos.

»Der sker rigtig meget på investor-siden. I udlandet er blandt andet pensionskasser meget optagede af CSR i forhold til potentielle investeringer. Det kommer vi til at se meget mere af her i Danmark,« siger Ole Lund Hansen, chefkonsulent i Dansk Industri med ansvar for blandt andet for CSR.