»Hjælp os af med vores dårlige samvittighed«

Der bliver rift om produkter og ydelser, der kan hjælpe forbrugerne med deres dårlige samvittighed i forhold til miljø og klima, mener Ask Agger fra Zentropa Interactive, der er tredje led i stafetten.

»Vi vil opleve en stigende efterspørgsel efter produkter og koncepter, der kan hjælpe os som forbrugere med at leve op til vore standarder og hjælpe os af med vores dårlige samvittighed,« lyder Zentropa Interactive- direktør Ask Aggers vurdering af fremtidens forbruger i lyet af klimadebatten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Benita Marcussen
Ask Agger, du er udpeget som ErhvervslederStafettens tredje led af Daniscos koncernchef Tom Knutzen, der spørger dig, hvordan fremtidens forbruger vil se ud i lyset af miljø- og klimadebatten?

»Det er et paradoks i klimadebatten, at vi faktisk har vidst længe, at vi burde ændre adfærd, men at det først for nylig er blevet italesat og blevet officielt legitimt at tale om.

Derfor der der stadig flere forbrugere, der har dårlig samvittighed i forhold til miljøet og klimaet, og som gerne vil gøre noget ved det. Men flertallet vil ikke få det gjort, og mange forbrugere har svært ved at leve op til deres egne standarder.

Det giver plads til forskellige koncepter, der ved hjælp af en form for gruppepres, støtte eller »holden i ørerne« kan hjælpe folk til at leve op til deres egne krav. Vi ser allerede nu systemer, der kobler husstandens elforbrug op på nettet, så man kan sammenligne sit elforbrug med tilsvarende husstandes og få inspiration til at gøre det bedre.

Ingen lette løsninger
Så vi vil opleve en stigende efterspørgsel efter produkter og koncepter, der kan hjælpe os som forbrugere med at leve op til vore standarder og hjælpe os af med vores dårlige samvittighed. Og det betyder, at det bliver vigtigere for virksomheder at håndtere en stigende efterspørgsel efter en grøn, klimaneutral profil. For det kan give konkurrencefordele, hvis man kan levere varen. Men det kræver samtidig, at man som virksomhed holder sin sti ren, for vil man hjælpe andre med deres klimasamvittighed, skal man have sit på det tørre. Der er ikke længere plads til hykleri og dobbeltmoral, for med internettet og de stadig flere informationskanaler vil lig i lasten hurtigt dukke op til overfladen. Så der er ingen lette løsninger«.



Når du ser tilbage på 2007, hvilken erhvervsbegivenhed springer dig så mest i øjnene?

»Det gør topchefsrokaderne i Carlsberg og A.P.Møller«.



Hvorfor det?

»Fordi de for mig er et eksempel på, at de klassiske danske virksomheder er ved at gennemgå en udvikling, hvor de virkelig begynder at orientere sig internationalt. Det er interessant at se dem løse den udfordring, det er at være en international organisation, der dog er dansk i sin kulturelle og ledelsesmæssige forankring.

Jeg tror, vi ser en forandringsvillighed i begge organisationer, især i A.P. Møller, hvor det er meget positivt, at dialogen med omverdenen er blevet mere åben. Den mængde topchef-interview, jeg har set i årets løb med topchefer fra Mærsk, er helt overvældende sammenlignet med tidligere.

Dialog med omverdenen
Det er godt at se, fordi en organisation jo ikke er et lukket univers, og man er nødt til at være i dialog med omverdenen for at få inspiration og kritik, som man kan bruge til at forbedre sig. Får man ikke det, ender det med farlig vanetænkning og en snæver virkelighedsopfattelse.

Så jeg glæder mig til at se, hvor det bevæger sig hen«.

Svært at prioritere
Hvad har været det sværeste ved at være chef for Zentropa Interaction i 2007?

»Det har været, at vi er blevet mange flere medarbejdere, og at vi har skullet omstrukturere nogle ting. Det har været en stor udfordring at holde fokus rettet mod den lange bane, samtidig med, at der hele tiden har været kunder og projekter, som på den korte bane har brug opmærksomhed. Jeg har følt mig lidt skizofren, fordi jeg hele tiden har skullet skifte mellem den korte og den lange bane, og har været nødt til at nedprioritere nogle af de langsigtede opgaver for at tage mig af nu-og-her-opgaver. Det har under tiden været en svær situation«.



Og det bedste?

»Det var, da ECCIX-konferencen løb af stablen i København i efteråret. Det var den tiende europæiske konference for kreativitet og innovation, og det var den største af sin slags i Europa. Vi har arbejdet med den konference i flere år, og det var fedt, da det endelig gik løs. Der var 400 deltagere fra hele verden, der på forskellige måder skulle arbejde med, hvordan man skaber innovation på tværs af organisationer og faggrupper. Vi stod for en aktivitet, der hed Meet The Danes, hvor deltagerne blev sendt ud til en vifte af danske virksomheder, herunder ISS, Velux, Grundfos og Danisco, for at hjælpe med at finde innovative løsninger på konkrete udfordringer, f.eks. at finde en løsning på problemet med cykelparkering ved Metroen«.



Hvad var din største ikke-arbejdsrelaterede oplevelse i 2007?

»Det er, at jeg blev gift i sommer. Vielsen foregik i Helligkorskirken på Nørrebro, og bagefter holdt vi fest i Filmbyen. Min hustru har boet og arbejdet mange år i udlandet, og noget af det bedste var, at rigtig mange af hendes venner kom hele vejen fra Island, Italien og USA for at være med til festen. Det var en stor oplevelse«.

Inspirerende læsning
Hvem har gjort størst indtryk på dig i året, der er gået?

»Det er der mange, der har, men jeg vil nævne Ritt Bjerregaard. Der er lige kommet en ny biografi om hende, som er meget inspirerende læsning, og man kan ikke andet end at få respekt for hende, når man læser den. For hun er en politiker, der tør stå ved, at det handler om magt. Det kan jeg godt lide, for det forsøger mange andre politikere at skjule. Hun er en konsekvent dame, der står ved sine holdninger og ikke er bange for at blive upopulær«.

Lang juleferie
Hvor meget holder du fri i juledagene?

»Jeg planlægger faktisk at holde rigtig meget fri. Det er jo en såkaldt medarbejderjul, så jeg regner med at holde 14 dages ferie - selv om det betyder, at jeg får lidt travlt i ugerne efter. Men selvfølgelig er min mobiltelefon tændt, for vi har nogle projekter, der kører over julen, og der kunne være brug for min hjælp«.



Hvad bliver din første arbejdsopgave i 2008?

»Vi har en række rådgivningspgaver vedrørende det store klimatopmøde i 2009, så det kommer de første møder i det nye år nok til at handle om«.



Og den største?

»Det bliver, at nogle af de læringsspil, vi har produceret skræddersyet for kunder, f.eks. et værdispil til DSB og et talentudviklingsspil for ISS, skal vi til at lave universelle udgaver af, så de også kan bruges i andre organisationer. Desuden vil vi gerne gøre spillene internationale, så vi får nogle standardprodukter, der kan bruges over store dele af verden. Det er en stor udfordring«.

Grøn transport
Hvis du kunne stille en anden dansk erhvervsleder et enkelt spørgsmål, hvem og hvad ville det så være?

»Så vil jeg spørge Søren Eriksen fra DSB, hvornår DSB aktivt vil begynde at markedsføre sig som en grøn transportform«.



Hvorfor?

»Fordi det er tydeligt, at der er brug for nye og bedre kollektive transportformer for at håndtere klimaspørgsmålet. Den udfordring lander jo i høj grad på hans bord, og jeg er spændt på, hvordan DSB vil tage den udfordring op«.