Hermès ramt af shopping-nedtur

Kun et godt salg i luksus-producenten Hermès egne butikker sikrer den berømte taskefabrikant et hæderligt resultat i andet kvartal 2009. Salget af Hermès-tasker i detailbutikker bløder.

Foto: Timothy A. Clary. Her ses den eftertragtede Birkin-taske fra Hermès.
Læs mere
Fold sammen
22 procent. Så meget faldt salget af luksus-tasker, parfumer, urer og duge af mærket Hermès i andet kvartal i detailsalget – hvilket blandt andet omfatter salg gennem stormagasiner og lufthavnsbutikker.

Dermed følger Hermès udviklingen i det globale luksussalg, hvor blandt andet verdens største producent af luksusvarer, LVMH, netop har måtte konstatere et fald i overskud på 23 procent.

Hermès-gruppen solgte for 6.6 mia. kroner i første halvår 2009 – hvilket er stort set det samme som i første halvår 2008. Men det er kun åbningen af nye dedikerede Hermès-butikker og salgsfremgang i de allerede eksisterende Hermès-butikker, der holder omsætningen stabil. For salget af Hermès-produkter i detailsalget faldt med 22 procent.

Parfume og urer lider
Hermès forklarer selv, at detailsalget af gruppens produkter er mere følsomt over for en økonomisk afmatning end det direkte specialiseret salg i gruppens egne butikker. For gruppens egne butikker gælder det dog også, at salget er gået frem i første halvår 2009 på alle markeder - på nær Japan.

Opgjort på produkt-kategorier er det især Hermès tasker, deres sadler og deres silketørklæder, der sælger. Anderledes skidt ser det ud for gruppens parfumelinje, dens urer og dens bestik og serviceprodukter.

10 nye butikker
Afmatningen i detailsalget og fremgangen i Hermès’ egne butikker får da også Hermès-gruppen til at holde fast i sin strategi for 2009, der består i at satse primært på egne butikker.

Hermès-gruppen vil investere i 10 nye eller renoverede butikker i Asien og USA i andet halvår af 2009 på bekostning af salget gennem detail-kæder oplyser man i regnskabsmeddelelsen.

Desuden vil Hermès sætte endnu mere fokus på service for at fastholde kunderne i det kommende halvår.