»Her kan man hurtigt se effekten af sine beslutninger«

Rising Stars 2013: Istanbul har altid trukket i Emil Kongshøj Larsen, og han har nydt at bo der som ansvarlig for Novo Nordisks ni markeder i Mellemøsten. Nu er han på vej til Zürich.

Emil Kongshøj Larsen, Novo Nordisk. Fold sammen
Læs mere

Allerede når man lander i lufthavnen her i Istanbul, mærker man tydeligt forskellen. Her er en helt anden mennesketæthed og forskelligartethed, og der er flere farver på paletten end i Danmark, hvor mange går i tøj, der ser ens ud. Og så er her en helt unik energi og kollektiv optimisme – en stemning af, at i morgen bliver bedre end i dag.«

Emil Kongshøj Larsen er begejstret for at bo i Istanbul, som han altid har følt sig fascineret af. Han fik muligheden for at flytte dertil, da Novo Nordisk i 2011 tilbød ham et lederjob inden for marketing og forretningsudvikling i Mellemøsten.

I praksis betød det også, at han gik fra at beskæftige sig udelukkende med public affairs til et job, hvor det kun fylder omkring en fjerdedel af hans arbejdstid.

»Jeg synes, det er spændende at bruge de kompetencer, jeg har i forhold til public affairs-området, og samtidig lære en masse nyt og få bredere fagligt ansvar. Jeg trives ikke, hvis jeg kun beskæftiger mig med noget, der er blevet rutine. Samtidig er det virkelig interessant at være med til at agere på nye markeder, som hele tiden er i udvikling. Der skal træffes hurtige beslutninger, og man kan på kort tid aflæse, om det var de rigtige,« siger Emil Kongshøj Larsen.

Selv om han er vild med Istanbul, har han netop takket ja til en anden stilling i Novo Nordisk-regi og er på vej til Zürich, hvor han skal være vice president of Business Strategy i International Operations, som omfatter markeder i Latin- og Sydamerika, Afrika, Mellemøsten, Rusland og store dele af Asien.

Det vil betyde over 100 rejsedage om året, hvor han ligesom i det hidtidige job skal fremlægge og diskutere planer for, hvordan man bedst markedsfører produkter i de enkelte lande og lære fra sig i forhold til, hvordan de ansatte bedst muligt kommunikerer med myndigheder og politikere.

At kommunikere med politikere har Emil Kongshøj Larsen selv solid træning i, og han har altid interesseret sig for politik.

»Jeg var et ret nørdet barn, der så TV-Avisen og læste Børsen. Min morfar var folketingsjournalist, min farfar virksomhedsmand og min far økonom, og jeg voksede op i et venstrefløjsmiljø, så politik og købmandskab var en del af mit miljø.«

Den politiske side

En af de to ting ville den helt unge ­Emil også beskæftige sig med, men han havde svært ved at vælge og endte med først at læse økonomi et år og derefter statskundskab. Hans første job som færdiguddannet var for Det Radikale Venstre, som han var konsulent for på skatte- og arbejdsmarkedsområdet, ligesom han blev leder af kampagnen op til Europa-Parlamentsvalget i 2004. Efterfølgende rykkede han til Bruxelles og var med til at ansætte folk og blev leder af partiets EU-kontor i små tre år.

»At arbejde med politik har lært mig at navigere i komplekse organisationer og at skære komplicerede problemstillinger ned til korte budskaber. En overgang overvejede jeg, om jeg selv skulle være politiker, men jeg endte med at blive mæt af politik. Jeg havde heller ikke lyst til at blive et kendt ansigt, og jeg besluttede mig for at søge over i erhvervslivet i stedet. Jeg regnede med, at det ville være lettest i Danmark, hvor jeg trak på mit netværk og faktisk havde fået job i Danske Bank i kommunikationsafdelingen. Men da jeg fik mulighed for at starte en ny global public affairs-afdeling op for Novo Nordisk med base i Bagsværd, valgte jeg det i stedet,« fortæller Emil Kongshøj Larsen.

Han måtte igennem syv interviews – heriblandt et med en repræsentant for topledelsen – før jobbet var hans.

»Det var selvfølgelig mange interviews, men jeg tog det som udtryk for, at man ville være sikker på, at man var enig hele vejen rundt, fordi det var noget nyt. Det endte med en lidt overvældende jobbeskrivelse, hvor man godt kan overveje, hvordan det skal kunne lade sig gøre alt sammen. Men det gik godt med at opbygge afdelingen, vi endte med at være 12-14 mennesker ansat,« siger han.

Omstillinger

Det er to et halvt år siden, at Emil Kongshøj Larsen fik jobbet i Istanbul og rykkede til byen med sin fransk-svenske kone og hendes 13-årige søn, og nu skal familien rykke igen.

»At flytte ud er altid sværest for dem, der følger med. Jeg var jo i forvejen i mit Novo Nordisk-cockpit, hvor tingene i vid udstrækning er genkendelige, også i Tyrkiet. Men Zürich bringer os tættere på familie og venner«

Specielt stedsønnens trivsel vil også være afgørende for, hvornår Emil Kongshøj Larsen eventuelt vil forfølge muligheden for at blive landechef.

»Jeg kunne godt tænke mig på et tidspunkt at blive landechef og få ansvar for et mindre land. Jeg synes, det er enormt interessant at arbejde med de nye markeder, hvor der er så meget på spil.«

Køb adgang til månedens Berlingske Business Magasin i PDF-format her