Her er op- og nedturene i dansk erhvervsliv i uge 11

B&Os topchef Tue Mantoni og Brøndbys storaktionær Jan Bech Andersen var blandt de erhvervsfolk, der oplevede nedtur i den forgangne uge.

Ill til RB 18.01.2012 13:31 B&O/CEO: Vi kan få mere ud af forretningen, Med lanceringen af den nye produktlinje, der sigter efter nye, unge, udadvendte og prisbevidste kunder, satser B&O på at kunne puste gang i det slunkne salg og nå årets forventning om en omsætning på tre milliarder kroner. Det er lavprisproduktlinjen B&O Play, som B&O-ledelsen sætter sin lid til, og især musikboksen Beolit 12, der hører under det nylancerede brand, er der høje forventninger til.SE BERLINGSKE.DK Administrerende direktør for B&O Tue Mantoni viser her den nye Beolit 12 frem Fold sammen
Læs mere

Ugens opture

Skibsreder Mærsk McKinney Møller og Torben Nielsen, Nationalbankdirektør præsenterer den nye 20-kroner mønt med containerskibet Emma Mærsk som motiv ved et arrangement hos A.P. Møller-Mærsk hovedkvarter i København torsdag 17 marts 2011. (Foto: Rene Strandbygaard/Scanpix 2011) Fold sammen
Læs mere

Må man tale alder her?

Det kunne ikke falde mig ind at diskriminere pga. alder i disse spalter (og da slet ikke med seniorredaktør Hansen siddende i kasteafstand). Men alder er en faktor i en af ugens opsigtsvækkende udnævnelser i dansk erhvervsliv. For det er en rutineret herre, der sætter sig i formandsstolen i Sydbank. Tidligere Nationalbankdirektør, Torben Nielsen, har rundet de 67 år og ville pr. automatik normalt have udspillet sig til alle potentielle nye roller i store danske virksomheder.

Her taler vi ikke kvalifikationer, men alene alder, for den slags har noget at sige i bestyrelserne, hvor man normalt ser på langtidsholdbarhed for kandidaterne. Derfor må der være noget andet i spil, når Sydbank alligevel vælger Torben Nielsen. Man kunne f.eks. gætte på, at han har fået en meget konkret opgave at løse. Et gæt er, at han skal finde den helt rigtige fusionspartner til Sydbank, der nok er ved at genfinde sin økonomiske form, men som sagtens kan ses indgå i en større jysk bankfusion. Derfor kan alder vise sig at være underordnet i denne sammenhæng.

Den svenske trendsætter

Man kan spørge, om svenske Pär Boman nu bliver skandinavisk trendsætter.

Den svenske finansmand, der i mange år har været direktør for Handelsbanken og nu overgår til en post som bestyrelsesformand, tager nemlig sin løn på 11,2 millioner svenske kroner med fra jobbet som direktør til formand.

Det er en uhørt høj aflønning af en formand og sætter nye standarder for, hvor meget en formand får i honorar.

Det kan godt være, at der er forklaringer bag det høje honorar, men det ændrer ikke på, at det er et uhørt højt beløb for posten.

Det udstiller, at aflønningsniveauet i Skandinavien efterhånden ikke bare matcher, men i nogle tilfælde måske nærmest overgår, hvad man får for tilsvarende opgaver i andre europæiske lande. Spørgsmålet er, hvornår nok er nok, og om der findes et øvre loft for, hvor meget topchefer, herunder bestyrelsesmedlemmer, er værd?

Magi fra Chaplin

Der blev drysset godt med magi udover regnskabet, da Bavarian Nordics administrerende direktør, Paul Chaplin, tidligere på ugen fremlagde virksomhedens årsregnskab.

Tallene talte et sprog om en virksomhed, der overgik forventningerne, og tidligere historier om milliardsamarbejder har sendt selskabets aktier på himmelflugt.

Det kan godt være, at selskabet er en spekulativ aktie, men lige i øjeblikket er der nærmest ingen grænser for, hvor godt det går. Det er der grund til at kvittere for overfor direktøren – og selvfølgelig hans forgænger, Anders Hedegaard, der har skabt grundlaget for en meget spændende businesscase, som flere af de rigtigt store aktører i branchen som bekendt har fået øjenene op for.

For dansk medico er det forrygende, at successtemplet også kan hæftes på andre end Novo Nordisk, der som bekendt plejer at løbe med det meste af rosen.

Ugens nedture

Mantonis sko

Det er ikke med den største lyst gossipredaktionen i denne uge sender B&O-chefen Tue Mantoni ned – igen. Men barometeret er jo udtryk for dagsformen, og som bekendt A man’s got to do what a man’s got to do. Således også gossipperne. Men hva’ pokker skal han gøre, ham Mantoni?

B&O-chefen sendte i denne uge en defensiv udmelding om fyring af 125 ansatte. Samt en tilføjelse om, at det er ét led i en større plan. Hvad denne større plan helt eksakt går ud på, arbejdes der med i hovedkontoret i Struer. Virksomheden har finanshuset Carnegie inde og hjælpe med at finde ud, hvilke muligheder B&O har fremover. Tiden for et konkret salg kan være forpasset for nogle år siden. Tilbage står, hvad B&O selv kan gøre, og her kan man jo selvfølgelig til stadighed finde besparelser. Operation »find en fremtid for et selvstændigt B&O« kan være en umulig mission. Det er ikke let at være i Mantonis sko i denne tid.

Direktør i Konkurrence og forbrugerstyrelsen Agnete Gersing. Fold sammen
Læs mere

Dumt spørgsmål til Agnete

Ved du, om du betaler for meget for dine forsikringer? Hvis dit svar er et njarh, bob-bob-bob, så hører du til den meget store gruppe af danskere, der synes at livet er for kort til at bekymre sig om forsikringspræmier. Og så kan man sige, at du som forsikringsforbruger selv er ude om det, hvis du måtte betale mere end godt er.

Men det kan også tænkes, at forsikringsmarkedet er så meget en jungle, at det reelt er noget nær umuligt at finde rundt og foretage sammenligninger, der giver mening. Det er her Agnete Gersing og hendes folk kommer ind i billedet. Hun er en respekteret chef for Konkurrence- og forbrugerstyrelsen og dermed erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsens forlængede tilsynsarm, og noget kunne tyde på, at hun burde sætte et eftersynsteam på forsikringsbranchen.

Erstatningerne til kunderne er faldet og faldet over de seneste fem år. Så nu vover gossipperne det dumme spørgsmål: Virker konkurrencen Agnete?

Bestyrelsesformand og hovedaktionær i Brøndby IF, Jan Bech Andersen, ankommer til møde i fodboldklubben mandag aften d. 9. marts 2015. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere

Mens vi venter på Jan Bech-effekten

Det kniber for den børsnoterede fodboldklub Brøndby at få puttet tilstrækkeligt mange kasser ind hos modstanderne, så den tidligere fodboldstolthed kan rykke op på de pladser i Superligaen, hvor Brøndby selv mener, at klubben hører hjemme. Det smitter selvsagt af på økonomien.

Brøndby kom i denne uge med endnu et dundrende underskud. Ganske vist forventet, men skjules kan det ikke, at Brøndbys nye stærke mand, udlandsdanskeren Jan Bech Andersen, endnu mangler konkret at sætte aftryk på, at det »nye« Brøndby er noget helt andet, end det »gamle« Brøndby.

Fem års økonomisk dårlig udvikling lader sig ikke sådan udviske. Det skal med, at der i 2014 blev foretaget ekstraordinære nedskrivninger, men set fra et aktionærsynspunkt er det skuffende, at Brøndby forventer fortsat underskud i 2015, håb om balance i 2016, og så en drøm om et habilt overskud i 2017. Der er skabt ro om Brøndby, men Jan Bech-effekten har endnu ikke vist sig. Kommer den i 2015?

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!