Her er fremtidens ledelseskrav

I denne uge er jeg inviteret til en workshop på CBS Executive om ”Fremtidens personlige lederkompetencer”. Men kan vi overhovedet forudsige, hvad fremtiden vil kræve af os?

Charlotte Mandrup, ledelsesrådgiver og forfatter om Mindfulness. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Jo bedre vi er til at opfange og fortolke, hvad der sker rundt om os på alle planer af tilværelsen, jo bedre data har vi for at kunne ekstrapolere, hvad angår i morgen, næste år, næste årti. Med det afsæt er her et bud på fremtidens lederkrav.

Vær beredt. Der er ydre forhold, vi ikke som enkeltpersoner har nogen som helst indflydelse på, men som pludseligt kan ændre vores hverdag. Terrorangreb kan sende os indendørs i frygt og lukke markeder. Økonomiens kollektive psykologi kan skabe kriser og ændre magtbalancen hos finansielle spillere. Teknologisk udvikling kan radikalt ændre måden, vi producerer og distribuerer varer på. Lederen skal derfor:

  • Være opmærksom, interessere sig for omverdenen, afkode verdensstemningen.
  • Være smidig og klar, ikke være fanget i en situation, hvor virksomheden ikke hurtigt kan ændre kurs.
  • Kunne agere hurtigt, problemløsende og kreativt på radikale ændringer.
  • Have styr på egen frygt, ikke blive handlingslammet.
  • Kunne håndtere frygt, panik og irrationel adfærd hos medarbejdere.

Sportslederen fører teamet frem til sejr. Ledelsesopgaven, der bedst beskrives som »at skabe resultater gennem mennesker« vil fortsat være lederens helt overordnede opgave. Lederen skal derfor kunne:

  • Designe og gennemføre processer til implementering af strategisk ambition .
  • Skabe mening og retning i enorme og komplekse datamængder.
  • Overbevise, lokke, lirke, liste folk til at gøre det nødvendige.
  • Definere klare rammer, allokere og optimere ressourcer.
  • Se dygtighed, hvor den er, og udvikle den der, hvor potentialet eksisterer.

Det starter med dig selv. Livet vil ikke slippe presset på os på den korte horisont. Der vil ikke blive mindre information, færre valg, mindre mobilitet, færre forandringer. Vi vil fortsat se livet som en optimeringsproces, hvor »jeg skal have det bedste ud af det«, vil tvinge os til livslang udvikling. Lederen skal derfor kunne:

  • Regulere sig selv i en råbende, krævende verden.
  • Administrere egne behov, følelser (især frygt) og ressourcer.
  • Hvile i sig selv, søge egen forløsning og ikke blive offer for eksterne ambitioner.
  • Forstå egne værdier og have modet til at efterleve dem.
  • Forbinde sig med verden, uden at være afhængig af den.

Du lever i et glashus. Tiden har en nypuritansk moral, der fordømmer upassende adfærd hos enhver magtfigur. Folkeretten er karakteriseret ved at være irrationel, uden hensyntagen til tekniske/juridiske forhold og blæser ofte sager ganske ud af proportioner. En offentlighedens tyranni. Et socialt mediemonster, der er meget parat til at blive forarget. Lederen skal derfor kunne:

  • Definere, rollemodellere og implementere adfærdsregulerende etik og principper,
  • Tvivle, undersøge, eksperimentere, lade sig udfordre.
  • Tage ansvar, når fejlen opstår eller bliver defineret af forbrugerbanden.
  • Kommunikere troværdigt og effektivt afværge negative konsekvenser.
  • Lede medarbejdere til empatisk og effektivt at håndtere sure kunder, borgere, brugere – også, eller måske især, utilfredse enkeltpersoner.

Mennesket lever ikke af penge alene! Dedikerede fællesskaber, co-creation, sharing, crowdfunding etc. En tilsyneladende bevægelse mod fællesskabet, væk fra grådighed, gammel økonomi, effektivisering, optimering etc. Hvor omfattende og gennemgribende det bliver, er svært at vide, men noget andet end bundlinje fokus og indtjening er undervejs. Lederen skal derfor kunne:

  • Skabe fællesskab, mening, bæredygtighed, stolthed, etc. – dvs. alle de nye »resultater«.
  • Afkode tidsånden og forstå alternative værdikæder.
  • Forstå markedspsykologien og spotte muligheder for at skabe andet end økonomi.
  • Navigere i og hjælpe medarbejdere navigere i modstridende stakeholder-krav.