Her er de nominerede: Hvem skal være Årets Chief Marketing Officer 2018?

Grundfos, Københavns Lufthavne, Norwegian, Orkla Foods og Søstrene Grene. Det er marketingansvarlige i disse fem virksomheder, der er sluppet gennem første runde og er blevet nomineret til Årets CMO 2018.

Tidligere års vindere: Jeanette Fangel Løgstrup, Danske Bank, og Tore Pein, Momondo. Foto: Thomas Lekfeldt og Linda Kastrup. Fold sammen
Læs mere

De skal være kundernes ambassadører, de skal have gennemslagskraft i direktionen, og så skal de have dyb dataforståelse. Kravene til de marketingansvarlige er forandret markant gennem de seneste år, hvor digital udvikling og nye mediekanaler har åbnet helt nye muligheder for at måle effekten af alt fra stort anlagte brandingkampagner til direkte salg minut for minut.

Marketingværktøjskassen skal stadig være intakt, men ingen behersker samtlige discipliner. Rollen som marketingansvarlig er derfor mangefacetteret, og det afspejles også i feltet af nominerede til Årets CMO 2018, der repræsenterer forskellige ansvarsområder og virksomheder. De fem nominerede er:

Johan Bisgaard Larsen, Head of Regional Marketing Europe, Norwegian
Karen Bender, E-commerce & Marketing Director, Københavns Lufthavne
Mads Jensen, CCO, Søstrene Grene
Mette Johansen, marketing- og innovationsdirektør, Orkla Foods Danmark
Morten Bach Jensen, Group Vice President, Group Marketing & Sales Development, Grundfos.

To af de nominerede, Karen Bender og Mads Jensen, var også med i opløbet sidste år.

Visionære og innovative

Hvem der bliver Årets CMO 2018 afsløres på en konference 26. januar, men inden da skal de fem kandidater igennem en større interviewrunde med headhunterfirmet Holm Marcher & Co anført af partner Klaus Markholt-Hansen.

»De fem CMO-profiler i årets felt forstår alle at imødekomme og tackle udfordringerne i en ny marketingvirkelighed anno 2017, hvor digitaliseringen og de øgede muligheder og krav, det stiller dem, selvfølgelig fylder meget. Herudover er de dygtige til at synliggøre deres afdelingers værdi internt i deres respektive virksomheder, men selvfølgelig i høj grad også i det marked, som de opererer i,« siger Klaus Markholt-Hansen, og nævner bl.a. de fem profilers evne til at tænkte visionært og innovativt som en styrkeposition.

»Marketingdisciplinerne forandrer sig i lyntempo, og de fem CMO’er har blik for og vilje til at være visionære og se fremad. De er nytænkende og forandrende på en facon, hvor de ikke blot udvikler nye idéer, men også tør realisere dem,« siger han.

Reklamekampagnes fallit

Jeanette Fangel Løgstrup, koncerndirektør for marketing og kommunikation i Danske Bank, vandt prisen tilbage i januar i år. Juryens begrundelse lød, at hun havde formået at rette op på bankens sønderslåede image ved at sætte en ny strategisk retning for bankens kommunikation, markedsføring og corporate responsibility. Og så var der anerkendelse for opgavens kompleksitet.

»Man kan ikke profilere sig til et bedre image med en reklamekampagne. Vores rolle er at støtte forretningen. Vores kommunikation skal medvirke til, at vores kunder – virksomheder som private – føler sig trygge omkring deres økonomi, og at de får hjælp til de store finansielle beslutninger med relevant viden og rådgivning,« sagde Jeanette Fangel Løgstrup til Berlingske.

The M-List og Årets CMO

Årets CMO-pris blev stiftet i 2015 af Berlingske Business for at synliggøre de bedste profiler i et fag underlagt store forandringer. I år har Berlingske indledt et samarbejde med Dansk Markedsføring, der står bag The M List, som nu er adgangsbillet for at blive nomineret til Årets CMO. M-Listen er Dansk Markedsførings årlige hyldest til de bedste og mest visionære fagfolk.

Direktør i Dansk Markedsføring, Thomas Wahl, siger:

»Der er ingen tvivl om, at vi med samarbejdet styrker opmærksomheden omkring marketing, og selve lanceringsarrangementet vil også få glæde af det stærke partnerskab.«

De fem nominerede og Årets CMO fejres 26. januar ved et arrangement, der også byder på international keynote, Ajaz Ahmed, CEO og founder af AKQA. Læs mere HER