Her er de fem nominerede til titlen om årets marketingschef

Mød de nominerede den 26. januar på Berlingske, hvor vi kårer Årets CMO.

Læs mere
Fold sammen

Satte »Tal ordentligt« på dagsordenen

Anthony Lim, salgs- og marketingdirektør, Call me.

Anthony Lim, salgs- og marketingdirektør, Call me. Fold sammen
Læs mere

»Tal ordentligt«. Sådan har det lydt utallige gange de seneste måneder, når danskerne har åbnet for deres TV. Med kampagnen har teleselskabet Call me været med til at skille sig ud med et samfundsrelevant budskab.

Anthony Lim er en af drivkræfterne bag kampagnen, og den er toppen af værket, hvor Anthony Lim gennem de seneste fem år har formodet at fastholde de høje salgstal, som Call me har haft.

»Tal ordentligt – det koster ikke noget«. Er simpelt, enkelt og til at forstå for alle og med kunden i fokus. I kampagnen er der blevet anvendt en kombination af gængse medier og problemstillinger omkring virksomhedernes sociale ansvar. Den vidner om en meget kreativ tilgang til marketing hos Anthony Lim.

Den rammer trenden med at tage samfundsansvar og vil skabe loyalitet hos kunderne mange år ud i fremtiden, lyder et skudsmål om kampagnen. Den er anderledes, fordi den tager et standpunkt i en branche, der på marketingsiden næsten udelukkende taler om pris.

Man får lyst til at vælge Call me ud fra hjertet og ikke hjernen, lyder det ligeledes om kampagnen. Den er blandt andet nået helt ud og blevet en del af undervisningen i dele af folkeskolen, hvor Call me har arbejdet med sponsoreret undervisning for at hjælpe med at få en mere naturlig dialog i klasserne.

Anthony Lim kom til Call me tilbage i 2008. Før det var han i Saxo Bank og Telia Danmark. Han har gået på Niels Brock og derefter på Copenhagen Business School. Og han har derigennem lært disciplinen marketing.

Har løftet et støvet brand

Christian Agger, e-handels- og marketingdirektør, Saint-Gobain Distribution Denmark.

Christian Agger, e-handels- og marketingdirektør, Saint-Gobian Danmark. Fold sammen
Læs mere

En frontløber, der for alvor har digitaliseret forretningen. Et gammelt støvet brand er blevet løftet. Det er to af de nøglepunkter Christian Agger har gjort hos franskejede Saint-Gobain Distribution Denmark.

Saint-Gobain er ikke kendt af den almindelige dansker, men selskabets distributionsvirksomheder  har herhjemme 1.500 medarbejdere og en omsætning på 4,5 mia. kroner. Den arbejder med distribution af produkter til byggesektoren og har 70 butikker herhjemme under flere forskellige brands. Blandt andet grossistvirksomheden Brødrene Dahl.

Christian Agger har været med til at forny og transformere virksomheden i et stærkt konkurrencepræget marked. Det er i høj grad sket med fokus på digitalisering af forretningen, og inden for marketing er der blevet anvendt nye og anderledes kanaler. Det er en af de vigtige årsager til den fornyede succes.

Christian Agger og Brødrene Dahl vandt sidste år e-handelsprisen. Det skete vel at mærke som den første virksomhed, der udelukkende arbejder på et marked, hvor kunderne er andre virksomheder.

Da Christian Agger var med til at vinde prisen, fremhævede han i Jyllands-Posten, at han trods fornyelserne godt ved, at man ikke kan ignorere Brødrene Dahls 150 år lange historie. Og selv om flere og flere handler på nettet, må man ikke miste fokus.

»Man må aldrig glemme at lytte til kunderne,« lød det fra Christian Agger.

 

Den digitale strateg

Morten Møller Madsen, marketingdirektør, Nykredit.

Morten Møller Madsen, marketingdirektør, Nykredit. Fold sammen
Læs mere

Der er ikke meget glimmer og stjerne over Nykredit som brand, men som marketingdirektør har Morten Møller Madsen alligevel formået at skille sig ud. Han har været en af de drivende kræfter bag gennemførelsen af selskabets nye strategi ved navn »Winning the Double« og er rykket op i hierarkiet i virksomheden.

I dag refererer Morten Møller Madsen direkte til den øverste chef i Nykredit i skikkelse af Michael Rasmussen. Morten Møller Madsen har blandt andet været med til at udvikle og indføre Nykredits privatkundekoncept »Boligbank«, der spiller hovedrollen i selskabets strategiske positionering med forkus på de danske bolgiejere. Konceptet har haft en ganske pæn succes.

Endvidere har Morten Møller Madsen været en af hovedarkitekterne i købet af den digitale boligplatform Bolighed.dk. Den har fået 500.000 unikke besøgende på fire uger. Morten Møller Madsen bliver derfor betegnet som en marketingdirektør, der har skabt en solid fornyelse hos Nykredit.

Da Morten Møller Madsen fik ansvaret for Nykredits digitale udvikling, blev selskabets udviklingsafdeling på finanswatch.dk kaldt en netcafé, når man sammenligner med de muskler, tilsvarende afdelinger i de store banker har. Men det bekymrede ikke Morten Møller Madsen, der sagde, at der er fordele ved at være lille, fordi afdelingen derved kan rykke hurtigere.

Den stærke fornyer

Kasper Granat, marketing og produkt-direktør, Kvik Køkkener.

Kasper Granat, marketing og produkt-direktør, Kvik Køkkener. Fold sammen
Læs mere

Det er vigtigt ikke kun at kunne teorierne, men også at levere resultaterne. Han er en åben og modig CMO, der samtidig har fuldt fokus på vækst og forretningen. Sådan lyder noget af skudsmålet for Kasper Granat.

Han kan med stolthed se tilbage på, at han har været med til at øge Kviks salg med mere end 20 pct. med udgangspunkt i en konkret udvikling, hvor forandring og fornyelse har været nøgleordene. Han kan tænke de store tanker og er visionær, men er samtidig også meget konkret og praktisk orienteret.

Udviklingen af nye produkter er hele tiden sket på baggrund af en solid viden om kundernes ønsker. Kasper Granat får derfor en del af æren for, at Kvik med de nye produkter har skilt sig ud fra en række af konkurrenterne i køkkenbranchen.

Kasper Granat kom til Kvik for fire år siden. Dengang var hans opgave at tage virksomheden sikkert ind på nye markeder i Finland og Frankrig. Med en ny strategi fokuseret på at øge eksisterende kunders omsætning tog Kasper Granat ansvaret for de væsentligste strategiske initiativer i Kvik.

Han har i høj grad været med til at modernisere Kviks arbejde med marketing. Før han kom til, var det lidt mere den gamle skole med at udarbejde printannoncer, som stadig færre læser.

I dag fungerer marketingafdelingen på en helt anden måde, der er med til at forbinde virksomhedens fysiske butikker med kundernes stadig mere digitale adfærd.

Momondo på alles læber

Tore Pein Jensen, CMO, Momondo.

Tore Pein Jensen, CMO, Momondo. Fold sammen
Læs mere

Han har været med til at sætte rejsesøgemaskinen Momondo på alles læber. Tore Pein Jensen er på mange måder den nye type marketing-profil. Der skelnes ikke mellem arbejdet på digitale platforme og traditionel marketing.

Tore Pein Jensen kom til Momondo tilbage i begyndelsen af 2013 og har været med til at skabe den succes, som rejsesøgemaskinen har haft. Omsætningen hos Momondo er blevet femdoblet over de seneste tre år, og der er ansat flere end 70 nye medarbejdere i marketingafdelingen, der i dag udgør mere end halvdelen af de ansatte

Budgettet for marketing er vokset sammen med omsætningen og udgør i dag et trecifret millionbeløb.

I udvalget, der står bag indstillingen til »årets CMO«, bliver Tore Pein Jensen betegnet som både en dygtig forretningsudvikler og dataudvikler.

Hos Momondo har marketingafdelingen ansvaret for at erobre helt nye markeder, og Momondo er i dag på over 30 markeder. Tore Pein Jensen har således skabt succes med det digitale produkt og med kombination af mange forskellige discipliner har Momondo løftet en stor opgave i forhold til rejsebranchen og de kunder, som den har.

Hele udviklingen er sket med respekt for, at Momondo har en stærk iværksætterkultur, og uden at den er sat over styr. Det ville ellers være et stort tab for en virksomhed, der har været under så kraftig vækst, som det er tilfældet med Momondo.