Henriks lille automobil

Den tidligere chefdesigner hos BMW og Aston Martin har netop fået amerikansk milliardlån til sit eget grønne bilprojekt.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han er en af verdens mest succesrige bildesignere med en fortid hos nogle af verdens mest prestigefyldte bilfirmaer, og sammen med kompagnonen Bernhard Koehler har han skabt sit eget bilmærke, Fisker Coachbuild. Derudover har en af hans biler, BMW Z8, haft James Bond bag rattet.

Men længe før James Bond iklædte sig en Henrik Fisker-kreation, sad den danske bildesigner og tegnede biler, selv om han egentlig ikke burde tegne biler. Efter HF havde han fået job på en tegnestue, hvor han skulle tegne rør, og han syntes, det var dødssygt. Så når ingen kiggede, tegnede han biler.

- Jeg kunne slet ikke forestille mig resten af livet overhovedet ikke at have noget med biler at gøre. Det var ikke for teknologien, men for at designe. Så sagde min far »hvorfor prøver du ikke bare at skrive et brev til Volvo og høre, hvordan man bliver bildesigner, har Henrik Fisker tidligere fortalt til Berlingske.

Designskole i Schweiz

Som sagt så gjort. Kort tid efter modtog han et brev fra Volvo. De sponsorerede The Art Center College of Design i USA, og skolen havde en afdeling i Schweiz. Bilelskeren kørte derned for at vise sin portfolio – og blev optaget.

Efter endt uddannelse startede Henrik Fisker hos BMW i 1989 på deres Advanced Design Studio, men efter et par år blev han utålmodig – han ville over i firmaets hovedafdeling, så han skrev et brev til den øverste chef, som selvfølgelig sendte brevet videre til Henrik Fiskers afdelingschef, og den unge dansker var sikker på, at han nu ville blive fyret. Det blev han ikke. Han blev overført til hovedafdelingen.

- Det lærte mig, at man skal passe på med at gå bag ryggen om sin chef, og at man aldrig skal skrive noget ned, som man ikke ønsker, at nogen skal se.

Senere tog han turen over Atlanten og blev ansvarlig for BMWs amerikanske designafdeling. Især under udviklingen af modellen Z8, åbenbarede det sig for Henrik Fisker, hvilke egenskaber han egentlig var i besiddelse af.

- Jeg har altid været i stand til at integrere mig og bringe forskellige folk sammen og få dem til at arbejde for mig, få dem motiveret til at gøre deres bedste, og det var virkelig vigtigt for den bil, fordi den var så speciel inden for BMW. Z8’eren var en helt ny platform, som ikke var brugt til nogen anden bil, og dengang var det den dyreste BMW, der nogensinde var lavet.

Mesterværker

Herfra blev han headhuntet af Aston Martin, hvor han stod bag mesterværker som DB9 og V8. Det succesfulde samarbejde varede indtil 2005, hvor han sammen med en partner stiftede Fisker Coachbuild, som bygger eksklusive sportsvogne på grundlag af eksisterende BMW- og Mercedes-modeller. Firmaet lancerede to modeller, og egentlig var det planen, at de ville introducere en tredje model ret hurtigt, men direktøren ændrede strategi og etablerede endnu et bilmærke, Fisker Automotive, hvor øko-biler, som den smukke hybridbil Fisker Karma, var i fokus.

Han har netop fået et amerikansk statslån på 2,66 mia. kroner til projektet, hvor Karma allerede er solgt i 1.500 eksemplarer, selv om den først kommer på gaden i 2010. Kombinationen miljørigtig og sportsvogn skurrer måske i ørerne hos de fleste, men ikke hos Henrik Fisker.

- Vi skal finde ud af, hvordan vi finder en løsning, så vi kan have det endnu sjovere i fremtiden og stadigvæk nyde de ting, vi godt kan lide. Jeg vil ikke køre rundt i en bil, der ser dum ud. Den skal se godt ud, den skal være hurtig, og hvorfor skulle man ikke kunne kombinere det med at være miljøvenlig? Det er de strømninger, vi ser inden for bilbranchen, men den etablerede bilbranche er nervøs for at gå ind i noget nyt for hurtigt. Som et nyt lille firma har vi en god chance for at komme ind på markedet nu, fordi vi kan rykke hurtigere og tage nogle chancer, har han tidligere udtalt til Berlingske.