Helstøbte ledere skaber performance

Ledelse. Medarbejderne ønsker ikke en leder, der fortæller dem, hvordan de skal udføre deres arbejde, men en leder, der ved, hvad han eller hun taler om, som kan udstikke målet, og som kan give en konstruktiv sparring og feedback på arbejdet.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jeg har igennem mere end 20 år arbejdet med ledelsesudvikling og har set mange dygtige ledere deltage i ledelsesudviklingskurser for at blive bedre og dygtigere til at lede. At blive en dygtig leder er hverken noget man kan læse sig til eller nødvendigvis noget, der ligger som naturtalent, men er hårdt arbejde, der skal afprøves og læres, og hvor man bliver klogere af sine succeser, sine fejl og af god feedback fra egen leder, kollegaer og medarbejdere. Samtidig er det min påstand, at god ledelse er vigtig for at skabe god performance. Den performance, som er så vigtig for at skabe vækst.

Visse ting forandrer sig aldrig

Der er visse ting, der ikke har forandret sig voldsomt gennem de sidste 20 år – desværre. Det er oftest de fagligt dygtige medarbejdere, der bliver udnævnt til ledere. Af årets European Employee Index-undersøgelse, som Ennova udarbejder blandt 5.500 danske medarbejdere, giver 33 pct. af medarbejderne udtryk for, at de har en fagligt orienteret leder. Kun 7 pct. siger, at de har en ledelsesorienteret leder. 25 pct. af medarbejderne giver dog udtryk for, at de har det, Ennova kalder en helstøbt leder. Det vil sige en leder, der både evner det faglige og det ledelsesmæssige.

Helstøbte ledere skaber performance

Men er der forskel på, hvordan medarbejderne opfatter de forskellige ledere, og kan de faglige ledere lære af de helstøbte ledere?

I årets undersøgelse fremgår det, at de fagligt dygtige ledere på en lang række punkter scorer dårligere end de helstøbte ledere, og på nogle punkter dårligere end de rent ledelsesmæssigt orienterede ledere. Det betyder, at arbejdsglæden er markant større, hvis den faglige leder også har fokus på det ledelsesmæssige. Det betyder bl.a., at loyaliteten og troskaben mod firmaet bliver højere. De ledelsesmæssigt dygtige ledere er også markant bedre til at skabe tillid og retfærdighed. Alt dette er vigtige faktorer, hvis man vil skabe engagement og energi til at give den en ekstra skalle, når tiderne er svære, og som kan modvirke, at personaleomsætningen bliver for høj.

Men undersøgelsen viser også, at de gode ledere er langt stærkere til at skabe god performance end de fagligt funderede ledere.

God performance

I Ennovas undersøgelse defineres god performance ved:

• Klare værdier.

• Klare mål og forventninger.

• Medarbejderens mulighed for at påvirke.

• Opfølgning på præstation.

• Anerkendelse og belønning.