Hele verden på mobilen

Augmented Reality linker den fysiske verden til nettet med nye muligheder for forbrugere og forretninger.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nogle gange udvikler teknologier sig så hurtigt, at man ikke når at finde på et passende navn for fænomenet. Det er tilfældet med Augmented Reality (udvidet virkelighed), der tager livtag med en af tidens største udfordringer: kombinationen af online og offline. Gennembruddet er i gang og kommer til at berøre de fleste af os. Her er en række eksempler med den mobile platform som omdrejningspunkt. Man står i en by som New York og vil gerne finde en restaurant. Mobilkameraet rettes mod omgivelserne, telefonen genkender lokationen og leverer anvisninger til nærmeste restaurant eller bar, inklusive anmeldelser. I forbindelse med den netop afholdte Super Bowl i amerikansk fodbold kørte buksefirmaet Dockers en tv-reklame med en speciel kendingsmelodi. Telefonen genkender melodien og linker til en speciel kampagnesite for Dockers. Man står i en butik og overvejer at købe en vare, men er det nu også den bedste pris? Med programmer som ShopSavvy tager man et billede af stregkoden på produktet, f.eks. et fladskærms-tv og sender billedet til en database, der melder tilbage, hvor varen kan fås billigere. Microsofts "Tag" er en stregkode, der kan scannes af et mobilkamera og fluks linker til en hjemmeside på ens smartphone. Bruges i f.eks. printannoncer. Perspektiver: I alle eksempler gør AR brug af en smartphones evne til at optage visuelle eller lydmæssige indtryk. Dertil kommer i hvert tilfælde et stykke software, en applikation, der udstyrer telefonen med de rette kommandoer og redskaber. Applikationerne hentes i det boomende app-univers, som f.eks. Apples App Store, der byder på over 140.000 "apps", og stadig flere af dem handler om AR. AR er stadig meget i sin vorden, men allerede nu er der nogle tydelige perspektiver udi muligheder og konsekvenser. Som sagt handler AR om at nedbryde grænserne mellem den fysiske verden og cyberspace. Nogle betragter denne grænse som en hindring, f.eks. annoncører der gerne vil forbinde, linke, de forskellige markedsføringsplatforme. For dem er AR oplagt, og vi ser allerede kreative eksempler som Dockers-reklamen. Og hvis printmedierne er kvikke, så bruger de AR til at linke fra avisartikler til ekstra webindhold, måske endda mod betaling. Nye virksomheder: Andre betragter grænsen som beskyttelse, f.eks. detailhandlen. Et af redskaberne i kampen mod netbutikker er selve butiksoplevelsen, som skal få kunden til at købe her og nu. Men hvis denne kunde med et par fingerbevægelser kan sammenligne priser, og endda bestille varen med det samme, har detailhandlen mistet en vigtig pil i koggeret. Og så er der alle de nye virksomheder, der vil opstå i slipstrømmen på AR. Tænk på de mange services, f.eks. de lokationsbaserede af slagsen, som nu synes mulige at have i håndfladen. Jeg vil tro, de fleste virksomheder kan finde anvendelse for AR i deres verden, i hvert fald på sigt. Få inspiration ved at klikke forbi min blog og se flere eksempler på fænomenet i praksis.

Læs Sten Løcks blog på Business.dk