Headhunteren: Kig op fra Facebook og ud i verden

Troels Gjerrild, administrerende direktør, headhunterfirmaet Odgers Berndtson

Foto: Erik Refner

»Den teknologiske udvikling har det seneste årti fundet sted i meget højt tempo og forandret næsten alle aspekter af vores liv – hvordan vi arbejder, kommunikerer, socialiserer etc. Og der er ingen udsigt til, at udviklingen er aftagende, tværtimod. Der er i endnu højere grad brug for medarbejdere og ledere, som kan se og betræde nye kommercielle veje i et landskab, der konstant forandrer sig.«

»I dag er evnen til at læse forandringerne og kommercialisere den viden, virksomheden lever af, mens forandringerne pågår, i meget høj kurs. Det lykkedes ikke for Nokia og for Kodak; men Apple og Steve Jobs gjorde det.«

»Sådanne medarbejdere er typisk mennesker, der tænker ud af boksen. De er mere entreprenører, end de er funktionærer, de netværker og samarbejder, også på tværs af såvel landegrænser som hierarkier. De er dybt optagede af, hvad der foregår i samfundet, og de går engagerede ud i verden.«

»I opgangstider vil de være vanskelige at tiltrække, og de er generelt mere udfordrende at lede end klassiske funktionærer; de kan være high maintenance, men samtidig er de også high performing. De ved, hvad de kan, og forstår også, hvilken forskel deres kompetencer kan gøre for virksomheden.«

»Et råd til den yngre generation skal det være: Engager jer oprigtigt og ægte i den globale verden. Så finder I ud af, hvor og hvordan I og jeres kompetencer skaber værdi. Se op fra smartphonen og husk, at der også er en verden uden for Facebook.«