Headhuntere støvsuger Linkedin

Det sociale medie Linkedin er blevet en af headhunternes foretrukne jagtmarker, fortæller headhunter Kristine Cholewa fra Flensby & Partners.

KRISTINE CHOLEWA ER MED BASIS I KBH. BLEVET PERSONALECHEF GLOBALT I PA, ET AF VERDENS STOERDSTE KONSULENTHUSE. Fold sammen
Læs mere
Foto: LINDA HENRIKSEN

Hvordan bruger I Linkedin?

"Det er blevet en af kilderne til kandidatnavne og informationer om folk. Det er et nyt værktøj, som vi ikke havde før, og det giver os muligheder for at søge meget bredere end tidligere og på flere niveauer. Men det er ikke alt. For det første er indholdet ikke 100 procent validt; det er jo folk selv, der indtaster oplysningerne. For det andet lever vi også stadig af et godt netværk."

Har det afløst jeres egne databaser?

"Nej, vi har stadigvæk databaser, bl.a. så vi kan dokumentere vores processer. Men på Linkedin har jeg mulighed for at holde kontakt med folk uforpligtende, og jeg bliver automatisk opdateret, hvis en person skifter job. Derudover kan jeg betale mig til yderligere overvågning og forskellige services."

Hvilke krav stiller det til folks profiler Linkedin?

"At oplysningerne er detaljerede, opdaterede og troværdige. Det nytter ikke, hvis man blot kort har skrevet om sin seneste ansættelser og i øvrigt ikke bruger netværket. Det er som med andre netværks- og karrieremæssige ting, at man må give noget for at få noget igen. Så det handler om at beskrive ansvarsområder, leverandører, samarbejdspartnere og kompetencer. Og så må man ikke glemme løbende at være opmærksom på sin profil."

Hvordan kommer man ind på din radar?

"Jeg laver kvalificerede søgninger ud fra det, som jeg har brug for. Derfor er det vigtigt med de opdaterede oplysninger og gode søgeord og titler, der ikke er misvisende. Lige nu arbejder jeg for eksempel for en global organisation, der søger en kvalitetsdirektør. Han skal være Master Black Belt i six sigma, altså et meget specifikt behov. Men står det ikke i profilen, har jeg ikke en jordisk chance for at finde dig."

Med Linkedin kan alle vel agere headhunter. Hvorfor er der brug for jer?

"Linkedin består af data, som folk selv har plottet ind. Vores opgave er bl.a. at filtrere og verificere data, og vi har bl.a. erfaring med, om vedkommende sidder i organisationer med gode ratings, ligesom vores netværk stadig betyder meget. Men når det er sagt, så er der flere virksomheder, der annoncerer på Linkedin, så det bliver da en konkurrent."

Læs mere om, hvordan virksomhederne bruger de sociale medier i Berlingske Nyhedsmagasin 20. april