Headhuntere er mest til mænd

Kvinderne er ikke så attraktive i headhunternes øjne, og det rammer virksomhederne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er du kvinde, skal du ikke forvente, at en headhunter bliver vejen til dit næste job. Tre ud af fire mænd er blevet kontaktet af en headhunter, men når det kommer til kvinderne, er det kun to af de fire, der kan sige det samme. Det svarer til, at kun 51 procent af kvinderne er blevet kontaktet af en headhunter mod hele 73 procent af mændene. Det viser en undersøgelse af konsulentvirksomheden Teglkamp & Co.

- Kvinderne er ikke så gode til at gøre sig synlige, og måske kigger man mange gange på dem, der har siddet i jobbet før. Og når vi snakker topjob, er det mange gange mænd. Lidt frækt sagt, så kan man sige, at det er manglende fantasi. Man tager det, der ligger lige for,” siger Susanne Teglkamp, direktør i Teglkamp & Co.

Dårligt for virksomhederSkævvridningen er ikke kun skidt for kvinderne, men rammer også virksomhederne.

Ved at headhunterne bevidst går uden om kvinderne, så får virksomhederne færre kvalificerede at vælge imellem. Susanne Teglkamp opfordrer kvinderne til at tage ved lære af mændene.

- De skal være bedre til at gøre sig synlige. De kan eventuelt kontakte headhunterne. I modsætning til kvinderne er mændene gode til at fortælle om de resultater, de har opnået. Kvinderne skal være mere fremme i skoene og ikke vente på at blive set og fundet, siger Susanne Teglkamp.

Læs også 10 ting du ikke skal sige på jobbet

Sådan slipper du af med en led stodder

Fem medarbejdere du skal holde dig fra

Ni tegn på at din næste chef er et fjols Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.