Har du en løgnagtig slendrian ansat?

UGENS DILEMMA: Tandlægebesøg, kærestesorger og sågar dødsfald er blandt undskyldningerne for, at en af dine ansatte brænder aftaler med kunder og kolleger af. Du mistænker ham for at lyve. Hvad gør du?

Modelfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: HENRIK OLE JENSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Du er direktør i et reklamebureau med 35 medarbejdere. For tre måneder siden blev du kontaktet af en stor kunde, som var stærkt utilfreds med en af dine konsulenter, Allan. Kunden gav udtryk for, at Allan brød flere aftaler og udeblev fra møder uden afbud.

Du valgte at konfrontere Allan direkte med kritikken. Han undskyldte og forklarede, at hans kæreste lige havde forladt ham, og at han derfor havde været lidt ukoncentreret i en periode. Men han bedyrede, at krisen nu var overstået. Du valgte at godtage hans forklaringer.



Her til morgen ligger der en mail til dig fra tre medarbejdere, som oplister flere konkrete eksempler på, at Allan notorisk bryder aftaler med både kunder og kolleger. Derudover antyder kollegerne, at Allan har et letsindigt forhold til sandheden – blandt andet med henvisning til, at han igen og igen skal ”til tandlæge”, ”til begravelse” eller ”hjem for at lukke en håndværker ind”.

Du tager straks en snak med Allan. Han undskylder, hvis han har brudt aftaler, men forklarer, at der lige har været et dødsfald i den nærmeste familie, og at han derfor ikke har været helt fokuseret. Du har en fornemmelse af, at historien om dødsfald er usand.

Kilde: Lederne