Har din virksomhed styr på mobilparken?

Mobiltelefonens voksende betydning giver virksomhederne nye sikkerhedsudfordringer.

Sten Løck Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arbejdsmobilen har traditionelt været et eftertragtet værktøj, medarbejderen tog imod med kyshånd. I dag forventer mange medarbejdere en arbejdsmobil og ikke nok med det: De regner med selv at kunne vælge modellen. Som f.eks. i Lego, der traditionelt har kørt en firmaløsning baseret på Windows Mobile, men har måttet give efter for medarbejdernes ønsker og nu også kører med en iPhone-platform.

Set fra virksomhedens synspunkt, det vil sige, ud fra hvad der er nemmest for den teknologiske infrastruktur, er Windows at foretrække, men på brugersiden er det en anden sag. Derfor er iPhone i dag den mest populære mobiltelefon blandt Lego-medarbejderne, skriver Computerworld.

Større krav: Tendensen vil blive forstærket i de kommende år, når nye generationer træder ind på arbejdsmarkedet.

De unge medarbejdere vil forvente selv at kunne vælge både mobil og bærbar computer, og den virkelighed vil stille større krav til virksomhedens håndtering af mobilparken.

Det gælder ikke mindst sikkerhed. Virksomheder bruger mange ressourcer på at beskytte computere med antivirus-software, låsefunktioner og lignende, men avancerede mobiltelefoner á la iPhone har i dag samme computerkraft som laptops for blot et par år siden. Derfor skal de også beskyttes, men mange virksomheder mangler både politik og sikkerhedsløsninger.

Når det kommer til mobiltelefoner, er den største risiko, at medarbejderen mister apparatet, som typisk vil indeholde mange sensitive oplysninger.

Uden at skulle bryde igennem en firewall eller lignende vil en ekstern person kunne få indblik i mangt og meget ved blot at læse emails, kigge på mødekalendere og lignende.

Sikkerheden: Problemet bliver ikke mindre af, at mange virksomheder reelt ikke har styr på, hvor mange firmamobiler med adgang til f.eks. virksomhedens mailsystem, der er i omløb.

Det skyldes især, at mange brugere får deres telefon sat op til mail og andet med hjælp fra en kollega uden om it-afdelingen. Således oplever sikkerhedsfirmaer regelmæssigt, at kunden har et officielt tal for aktive mobilbrugere, og når man så kigger på, hvor mange apparater der reelt har adgang til netværket, er tallet langt højere.

Hvordan skal virksomhed håndtere den mobile fremtid? Her er nogle bud:

Fokus på den mobile platform. Ledelsen skal anerkende mobiltelefonens værdi for den enkelte medarbejder. Den mobile platform skal være en integreret del af virksomhedens it-strategi.

Styring af mobilparken. Virksomheden skal have styr på både telefoner og brugere. F.eks. ved at indføre sikkerhedsniveauer, der bestemmer, hvem der har adgang til hvad. Med til styringen hører, at man centralt kan lukke og/eller låse et bortkommet apparat.

Specielle sikkerhedsløsninger. Virksomheden skal etablere løsninger, som isolerer og beskytter, f.eks. gennem kryptering, den virksomhedsrelaterede del af indholdet på mobiltelefonen.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 3. september