Han har viljen til at ville

Jimmy Maymann, der står i spidsen for en af verdens mest beundrede medievirksomheder, Huffington Post, er ambitiøs som bare pokker og har evnen til at bide tænderne sammen, når det gør rigtig ondt.

Jimmy Maymann løber en maraton på under tre timer og mener, at de fleste mangler evnen til at bide tænderne sammen, når det gør rigtig ondt. Foto: Jens Nørgaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskere, der er kommet til tops i udlandet, påkalder sig altid særlig opmærksomhed hjemme i andedammen. For hvad kan de, som får udenlandske virksomheder til at gafle dem? Og hvordan ser lille Danmark ud gennem deres øjne?

I går var et af disse stjerneskud på fransk visit i København, da Jimmy Maymann gæstede interesseorganisationen Dansk Erhvervs årsdag i Bella Center. Jimmy Maymann er iværksætter, mangemillionær og nu topchef for den amerikanske mediegruppe Huffington Post Media Group.

I Bella Center talte han om vilkårene for at drive virksomhed i Danmark, om de uddannelsesmæssige kompetencer samt den danske mentalitet og selvforståelse, og så gav han en indirekte karakteristik af Danmark med afsæt i sine egne erfaringer. Danske iværksætterspirer fik nemlig følgende gode råd med på vejen: Hvis I skal starte egen virksomhed, så gør det i England! Der er for mange barrierer i Danmark.

Den slags svier, men Jimmy Maymann mener det godt, for han vil kun Danmark det bedste, var det underforståede budskab.

Jimmy Maymann går for at være en kontant herre, der som leder kan virke kynisk. Og så er han ambitiøs som bare pokker – og konkurrencemenneske til fingerspidserne.

»Mange mennesker tror, at de er konkurrencemennesker. Dem giver jeg ingenting for. De stopper lige så snart, det gør ondt. Hvis man løber et maraton på under tre timer, gør det altså ondt. Det gør jeg. Men det er de færreste, der løber et maraton på under tre timer. De fleste mangler evnen til at bide tænderne sammen, når det gør rigtig ondt. Men den evne har jeg,« lyder en selvkarakteristik fra Jimmy Maymann.

Viljen har bragt sønnen af en fynsk, socialdemokratisk fagforeningsmand langt. Fra Gislev på Fyn til New York. Fra dansk lønmodtagerkultur til mangemillionær. Fra iværksætter til topchef for en af verdens mest beundrede medievirksomheder, Huffington Post, der som det første kommercielle onlinemedie har vundet den prestigefyldte Pulitzer-pris for journalistik og nok så vigtigt har bevist, at det er muligt at tjene penge på ren internetjournalistik.

Med Jimmy Maymann i spidsen skal Huffington Post nu for alvor til at indtage verden. Huffington Post har opnået 46 millioner unikke amerikanske besøgende om måneden, og det samme antal er målet uden for USA, hvor England, Spanien, Frankrig og Italien allerede er indtaget. De nye lande på listen er Tyskland, Japan, Brasilien, Sydkorea, Indien, Kina og resten af Sydamerika.

At Jimmy Maymann ville stryge til tops var ikke overraskende for hans tidligere universitetskammerat og partner i GoViral, Claus Moseholm.

»Jimmy har i al den tid, jeg har kendt ham, været mere ambitiøs end de fleste. Han har altid søgt opad og derhen, hvor magten er. Mens jeg rendte på Rust, gik Jimmy på Nasa,« lød det fra Claus Moseholm i en karakteristik af Jimmy Maymann i forbindelse med hans udnævnelse til topchef for Huffington Post.

Jimmy Maymann har da også på næsten klassisk vis arbejdet sig opad i den amerikanske koncern AOL. Dog ikke fra fabriksgulvet, men fra AOLs opsigtsvækkende køb af hans virksomhed GoViral, som Jimmy Maymann sammen med Claus Moseholm solgte til den amerikanske mediegigant i 2011 for 96,7 millioner dollar, godt en halv milliard kroner. Det fejrede han med en skiferie.

Claus Moseholm og Jimmy Maymann, der begge forpligtede sig til at fortsætte i ledende roller i GoViral efter AOLs overtagelse, mødte hinanden på Syddansk Universitet i Odense, hvor de begge læste økonomi i slutningen af 1990erne.

Firmaet GoViral stiftede de i slutningen af 2005, da de så, at der var et marked for at distribuere reklamefilm på nettet. Succesen har de to iværksættere ikke mindst tilskrevet, at de gik i gang, før YouTube for alvor blev populær. For Jimmy Maymann var det ved salget af GoViral anden gang, han solgte en virksomhed, han selv havde startet. I 2000 solgte den danske internetentreprenør sit netreklamebureau Neo Ideo til den store amerikanske reklamevirksomhed Leo Burnett. Det fejrede Jimmy Maymann med at købe en sort Porsche.

Neo Ideo stiftede Jimmy Maymann sammen med en anden kendt IT-iværksætter, Morten Lund. De to delte som unge lejlighed i Odense og spillede håndbold sammen i Tarup-Paarup IF. Morten Lund har beskrevet Jimmy Maymann som en ledertype med overskud.

»Ved siden af fuldtidsstudiet arbejdede han i Nykredit og var bartender i weekenderne. Og så var han samtidig motionsfreak og spillede håndbold, så der var meget mere fart på end hos os andre. Jeg tror ikke, det kommer bag på nogen, der kender ham, at han er nået så langt, som han er,« sagde Morten Lund sidste år til Berlingske.

Han har også beskrevet Jimmy Maymann som benhård.

»Jimmy er faktisk iskold. Den koldeste. Han er benhårdt rationel på et niveau, man slet ikke kan forstå. Der er ingen blød eller våd overlæbe, hvis han skal fyre nogen. Der er ingen problemer med at føre strategier igennem, selv om det skulle koste ham nogle venskaber. Når først han har et mål, når han det,« sagde Morten Lund.

Jimmy Maymanns ven og mangeårige forretningspartner fra GoViral, Claus Moseholm mener, at Jimmy Maymann på en eller anden måde passer ret godt til det amerikanske erhvervsliv.

»Han er en stor, robust mand, der er meget analytisk og kontant i sin måde at være på. Han er ikke typen, der nulrer sine medarbejdere mellem tæerne, men stiller krav, da han selv går benhårdt efter sine mål,« lyder karakteristikken fra Claus Moseholm.

Men Jimmy Maymann er ifølge folk, der kender ham, også et sympatisk familiemenneske med kone og børn. Han er bosat i New York og har sommerhus på den spanske ferieø Ibiza. Blandt fritidsinteresserne er ekstremsport som triathlon, maratonløb og snowboarding samt Ibiza – om sommeren vel at mærke.