Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Reed Hastings kan skravere flere og flere dele af verdenskortet, når han skal kortlægge Netflix’ udbredelse og erobring af sofa-underholdningen. På bare et år er antallet af kunder uden for USA steget med 80 procent til 13,8 millioner husstande. Læg dertil de mere end 50 millioner kunder på hjemmebanen, og man begynder at få fornemmelsen af et globalt underholdningsimperium med momentum.
Reed Hastings er manden bag selskabet, der begyndte i 1997 med videoudlejning per postordre, men for alvor tog brydetag med de traditionelle TV-kanaler med introduktionen af sin streaming, hvor kunder kan få ubegrænset adgang til Netflix’ katalog af film og serier for en månedlig betaling på knap ni dollar i USA og 69 kroner i Danmark.
Netflix’ succes er så stor, at man nu med succes både konkurrerer mod indholdsproducenter og TV-kanaler om kundernes tid. Med en aktiekurs, der er steget over 1.200 procent på ti år, er han god for et ikke ubetydeligt millionbeløb, men det ses ikke på den 53-årige topchef og grundlægger, der til forveksling ligner en hvilken som helst familiefar. Ingen skarpe jakkesæt eller store biler her. Hans eneste udskejelse, afslørede han sidste år i et interview med et amerikansk magasin, er en specialbygget italiensk espressomaskine til 5.000 dollar.
Villig til at fejle
Vejen til succes har ikke været uden bump og forhindringer. Som da Netflix hævede priserne og besluttede at opdele sin amerikanske service, så kunderne skulle have to abonnementer, hvis de både ville have digital adgang og mulighed for at leje DVDer. Reaktionen var enorm utilfredshed og kundeflugt og en aktiekurs, der styrtdykkede.
»Vi blev så entusiastiske omkring streaming, at vi besluttede at opdele DVD-forretningen og streaming-forretningen hurtigere, end vores amerikanske kunder var klar til. Det var en fejl, og vi trak beslutningen tilbage. Men modet, som fik os til at gå for hurtigt frem, er det samme som modet til at turde satse på streaming og turde lave egenproduktioner, hvilket har gjort os store. Vi vil hellere gå for hurtigt frem end for langsomt. Så må vi indse, at der vil ske fejl undervejs, og indrømme det, når det sker,« sagde han sidste år i et interview med Business Søndag.
Hans entusiasme og tro på den digitale udvikling er smittende, og indtil videre er hans visioner bakket op af imponerende vækstrater i både abonnenter og omsætning.
Reed Hastings vurderer det potentielle marked til at være i størrelsesordenen 180 millioner abonnenter. Vejen til deres stuer kommer til at gå gennem flere egenproducerede serier. Blandt andet er tredje sæson af den populære »House of Cards« netop nu ved at blive indspillet.