Hårdere kamp om kunderne

Jesper Mortensen, 46 år, tiltræder 1. juni som adm. direktør i GF Forsikring. Han kommer fra en stilling som HR-direktør i Tryg, hvor han har arbejdet i de seneste ti år.

Læs mere
Fold sammen

Hvilke forventninger har du til dit nye job?
Helt grundlæggende glæder jeg mig til at trække i arbejdstøjet og få et rigtig godt samarbejde med bestyrelse, medarbejdere og samarbejdspartnere. Forretningsmæssigt ser jeg et godt potentiale til at nå ud til langt flere kunder, at bekræfte kunderne i det gode selskab og i årene fremover styrke positionen som det foretrukne selskab for familien Danmark.

Hvilke overvejelser har du gjort dig i forbindelse med dit skifte?
Det er naturligvis én af de større jobmæssige beslutninger, men timingen føles rigtig nu, jobbet er super interessant, og processen har været god og grundig, så jeg er nu fuld af energi til august. Igennem årene har jeg været privilegeret ved at have haft en del skiftende ansvarsområder. Det bliver derfor rigtig spændende at sidde med det samlede ansvar.

Hvad har været den røde tråd i din karriere?
Det har altid handlet om kunder og forsikring, siden jeg i 1989 begyndte som forsikringselev, blev assurandør, for derefter at fortsætte i forskellige ledende stillinger. Øvrige fællesnævnere gennem årene har været eksekvering og forandringer i de forskellige ansvarsområder med tilhørende udfordringer og resultater.

Hvad er din uddannelse, og hvordan ser du sammenhængen mellem din uddannelses- baggrund og dit nye job?
En rød tråd har været lifelong learning, hvor de sidste ti år har medført en Executive MBA, bestyrelsesuddannelse og toplederprogram fra INSEAD. Der har været mange og forskellige take-aways fra disse forløb, hvad enten det gælder strategi, udvikling af forretningsmodel, generel opdatering af »værktøjskasse« eller lederudvikling. Der hvor det har været særligt godt, er kombinationen af solid og praktisk forretningserfaring og sideløbende hermed at blive inspireret og udfordret på tværs af brancher, lande og kulturer.

Hvad ser du selv som de største udfordringer i din nye stilling?
En af de helt store udfordringer er, at kampen om forsikringskunderne er skærpet betydeligt. Der konkurreres både på pris, tilgængelighed og service i de traditionelle selskaber. Hertil kommer, at branchen som helhed ser nye spillere og forretningsmodeller på vej.