Grøn bilbølge i 2008

Næste år skal vi køre længere på literen end nogensinde i små, smarte og billige biler. Vi løfter sløret for 2008-kollektionerne fra Alfa til VW.

Fiat 500 kan skabe en ny bølge af begejstring med sit nuttede udseende og klare livsstilssignaler. Fold sammen
Læs mere
2008 bliver året, hvor omlægningen af registreringsafgiften for alvor slår igennem. Hvor fabrikkerne og importørerne justerer ind efter de nye spilleregler med flere små, lette og miljøvenlige personbiler end nogensinde før. Hvor andelen af dieselbiler som i resten af Europa vil nærme sig 60 procent. Uden at vi bliver kvalt i dieselos, for stort set alle nye dieselmotorer vil være forsynet med partikelfilter.

Selv gulpladebilerne bliver mere stuerene. Dels fordi omlægningen har skræmt mange danskere ud af tørstige firehjulstrækkere, dels fordi afgiftsreglerne fra nytår belønner særligt nøjsomme varebiler.

2008 bliver også året, hvor den genopstandne Fiat 500 kan skabe en ny bølge af begejstring. Både for Fiat, men også for ideen om at eje sin egen bil. Hele »iPod-generationen«, der ellers interesserer sig mere for miljø og globalisering og hellere surfer en tur på nettet end kører søndagstur, får her en bil, der matcher de unges spilledåse perfekt: Fiat 500 er nuttet, til at forstå og betale og udsender alle de rigtige livsstils-signaler. Den er oven i købet smart i hvid – iPod-farven, der får sit folkelige gennembrud i 2008. Til 150.000 kroner eller omtrent det halve af en hundedyr Mini, får vi endelig en klasseløs livsstilsbil, der vil ramme alle fra forstadsfruen til bilnørden lige der, hvor tegnebogen sidder, og som selv ikke BZere i gadekamp kan nænne at vælte om på taget.

2008 bliver også året, hvor konkurrencen på pris intensiveres. Sidst på året vil vi skimte discountprodukter fra Kina i horisonten, hvilket allerede har fået mange bilfabrikker til at speede udviklingen af egne billigbiler op. Et af modsvarene bliver et nyt mærke på det danske marked: Rumænske Dacia, der med gammel Renault-teknik i ny indpakning vil tage kampen op med både koreanere og kinesere.

Paradoksalt nok kan 2008 også blive året, hvor discountmærket over dem alle, russiske Lada, endegyldigt forpasser chancen for comeback. I årevis har den danske importør lovet os en ny, Corsa-lignende Kalina, men det trækker ud i en grad, så bilen nu er så forældet, at både importør og bilkøbere formentlig gør klogt i at sige njet til Lada.

Hvor ubarmhjertigt markedet er, ved man også noget om hos Ssangyong. Sydkoreanernes tunge firehjulstrækkere og klodsede campere var billige og solgte godt. Indtil afgiftsomlægningen stak en kæp i hjulet og i realiteten har sendt mærket ud af Danmark.

Andre er parate til at tage over. Se her, hvad bilfabrikkerne fra Alfa til VW lokker med i 2008:

Alfa

Småt er hot. Også for Alfa, der til august barsler med en helt ny model, kaldet Junior. Teknisk baseres den på koncernkusinen Fiat Punto, men den skal tage kampen op med kompakte luksusbiler som Mini, Mercedes A og kommende babybiler fra Audi og BMW. Pris endnu ukendt, men et godt gæt begynder ved 220.000 kr.

Audi

Ingolstadt summer af travlhed. Ambitionen om at blive større end ærkerivalerne BMW og Mercedes i 2015 kaster et væld af nyheder af sig. Første og vigtigste ser vi i januar, når A4 sedan dukker op. Basis bliver i første omgang en 1,8 turbo med 160 hk til 435.000 kr. Senere kommer samme motor med 120 hk, hvilket sender indgangsprisen ned på 400.000 kr. Til april er Avant-udgaven klar. Samme måned ser vi muskelbundtet Audi RS6, der med 10 cylindre, turbo og respektindgydende 580 hk gør det slemme ved BMW M5. Pris omkring 2,3 mio. kr., cirka en million mindre på gule plader. Samtidig ankommer A3 Cabrio, der med stofkaleche skal koste fra 400.000 kr.

Årets sidste Audi-nyhed er firehjulstrækkeren Q5, der som navnet antyder er en krympet Q7 med plads til fem. Intro i oktober.

BMW

Bayrerne lurer på Audi og er klar til at svare igen på A3 Cabrio til foråret. Modtrækket hedder BMW 1 Cabrio, der lige som rivalen får stofkaleche og et bredt udvalg af motorer. Foråret byder også på den aparte X6, en atletisk, duknakket og Buggy-lignende luksusudgave af SUVen X5. Sidst på året afløses 7-serien. Angiveligt i et design, der bliver mere konventionelt og klassisk BMW end den nuværende, kontroversielle 7er, der gjorde chefdesigner Chris Bangle lige så berygtet som berømt.

Cadillac

Amerikanerne kæmper fortsat for at finde vejgreb på europæisk asfalt. Netop i disse uger anløber BLS stationcar, en amerikaniseret Saab 9-3 Combi med skarpe streger, kontinentet. Samtidig ser vi den karismatiske CTS, der tager kampen op med BMW 5 og Audi A6 med store V6-motorer, alt i udstyr og selvsikkert design. Priserne begynder ved henholdsvis 450.000 og 730.000 kr. Senere får vi måske en hybridudgave af gangster-rapperes yndlings-SUV, Escalade.

Chevrolet

Sydkoreanerne med det velklingende amerikanske navn giver den kompakte Kalos en ansigtsløftning i Joan Collins-klassen. Den fornuftige bybil får et enormt dollargrin, der retfærdiggør navneskiftet til Aveo. Ny basismotor på 1,2 liter yder 84 hk, mens den velkendte 1,4 hidses op 98 hk. Diesel er der fortsat ingen af, når Aveo ankommer til sommer.

Til efteråret ser vi måske retrobilen HHR. En ægte amerikaner inspireret af 40ernes Chevy Suburban. Og Chrysler PT Cruiser tør vi tilføje. I givet fald en nichebil til gulpladefolket.

Chrysler

Årets store nummer, bogstaveligt talt, er fjerde generation af rumfærgen Grand Voyager. Æggeformen afløses af kantet kummefryserdesign, der skal gøre pladsen endnu mere overdådig, mens fleksibiliteten forbedres fordi 2. og 3. sæderække kan vippes ned under gulvet. Vi krydser fingre for bedre crashsikkerhed end sidst. Priser fra 600.000 kr. på hvide plader fra marts.

Samme måned smider Chrysler Sebring toppen og forvandles til Cabriolet. Allerede fra januar bliver der mulighed for at vælge 2,7 liters V6-motor til sedan-udgaven, der dermed får et tiltrængt skud vitaminer. Pris 480.000 kr. Samtidig får flyderen 300 C et facelift.

Citroën

Mens firehjulstrækkeren C-Crosser fortsat er lagt på is, kan firmafolket glæde sig til sommer, hvor den nye C5 dukker op som sedan og stationcar. Nyt er valgfrihed mellem stål- eller væske-affjedring. Citroën har denne gang skabt en bil, der på alle måder er strammere i betrækket end forgængeren. Prisen er endnu ukendt, men med stort set samme motorprogram som i dag ventes de at begynde ved 275.000 kroner.

Forinden ser vi varebilen Nemo. Den dukker op til marts, og næsten samtidig kommer den med bagsæde, klar til at afløse mange danske familiers favoritfranskbrød – kvadratiske og praktiske Berlingo. Denne gang i et mere maskulint design, der skal bejle til flere fædre.

Dacia

Fra årsskiftet får Renault ny dansk importør, der også vil lancere firmaets rumænske billigmærke herhjemme. Det sker i september med den fem-dørs Logan, der er på størrelse med en Astra Classic. Logan er baseret på ældre Renault-dele, og det skal presse basisprisen ned omkring 100.000 kroner. Dermed lægger Renault dog navn og rygte til en bil, der uden ESC og med blot tre stjerner i Euro NCAP-crashtesten slet ikke lever op til nutidens sikkerhedskrav. Det samme gælder formentlig den Berlingo-lignende Logan MCV med syv sæder, der kommer samtidig. Priserne afgør Logans succes.

Dodge

Mens den nye Avenger har svært ved at gøre indtryk i Mondeo-klassen, har Dodge Journey måske bedre chancer. Til august vil det ærkeamerikanske gadekryds mellem stationcar og SUV byde sig til med syv siddepladser og et interiør, der er knapt så tarveligt som i resten af Dodge-familien. Prisen er endnu ukendt, men mon ikke importøren udnytter den historisk lave dollarkurs til at skabe et frækt alternativ til Suzuki Grand Vitara.

Fiat

Den oversete topmodel Croma får et mindre facelift og tilhørende prisstigning i februar. Betragt det som ren opvarmning til starten af marts, hvor årtiets mest nuttede nyhed indtager Danmark: Fiat 500, der oven i købet sætter ny standard for sikkerhed i småbiler med ESC, syv airbags og samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Festen begynder ved rimelige 145.000 kr. Til juni får Bravo ny 1,6 liters dieselmotor med 120 hk. Pris ukendt.

Ford

Focus får et markant facelift, der tydeliggør slægtskabet med Mondeo og også omfatter et nyt instrumentpanel. Første flottere Focus er sedanen, som vi ser i januar, til marts følger hatchback, stationcar og Cabriolet. Samtidig kan Focus fremover fås med samme geniale dobbeltkobling-automatgear som vi kender fra VW-gruppen.

Til sommer kravler crossoveren Kuga i land. Den har firehjulstræk, men den smarte konkurrent til VW Tiguan og Honda CR-V fås også med forhjulstræk. Pris endnu ukendt, men vi gætter på cirka 400.000 kroner for en Kuga med to-liters dieselmotor. I oktober tager Ford også udfordringen fra Corsa og 207 op med en ny Fiesta, der måske kommer til at hedde Verve. Designet er nærmest dramatisk, men priserne endnu ukendte.

Honda

2008 bliver et stort år for firmabilisterne. Blandt årets fine fristelser er den nye Accord, der kommer som både sedan og stationcar til maj. Teknik og det formskønne design bygger videre på forgængeren, men Accord vil lige så gerne konkurrere med Audi A4 som Mondeo og Passat.

Sidst på året ser vi Jazz, en ny mini-MPV a la Opel Meriva, som vi aldrig fik i den nuværende udgave.

Hyundai

Sydkoreanerne bygger videre på den attraktive i30 med en praktisk stationcarudgave til marts. Motorprogrammet er det samme, men merprisen formentlig kun 15.000 kroner for at udvide bagagerummet til 415 liter. Måneden efter kommer i10, afløseren for den bedagede bybil Atos. Stilen er stadig høj og smal, og teknisk er der angiveligt tale om genbrug. Senere på året er der ansigtsløftninger til firmaflyderen Sonata og MPVen Matrix.

Jaguar

Når den ornamenterede S-type til marts afløses af den topmoderne XF, står meget - nogle vil sige alt – på spil for briterne. Fabrikken er på nippet til at blive solgt til indiske Tata, og med XF forsøger Jaguar sig for første gang i årtier med noget andet end nostalgisk retro. I stedet markerer XF, at Jaguar atter vil være på forkant med både teknik og design. Selv de obligatoriske indlæg af poleret træ kan fravælges! XF har 4,2 liters V8-motor med eller uden kompressor og alt fra elektronikkens overdrev, blandt andet en drejeknap som gearvælger i stedet for Jaguars berømte J-skiftekulisse. Priserne begynder på den dyre side af millionen.

Jeep

Den amerikanske klatreindianer Cherokee kommer i en ny udgave til marts. Udefra kendes den på skiftet fra runde til firkantede forlygter, og også længden er vokset betragteligt. Teknikken stammer delvist fra Dodge Nitro, men Cherokee kan fås med alt det offroadgear, der gør den mellemstore Jeep i stand til at fortsætte, hvor konkurrenterne kører fast. Prisen begynder ved 350.000 uden moms for gulpladeversionen med 2,8 liters diesel. På hvide plader runder vi straks den halve million.

Kia

Golfspilleren Ceed med syv års garanti har gjort Kia populær blandt danske bilkøbere, og succesen ser ud til at fortsætte i 2008. Midt i januar dukker en anden publikumsfavorit, Picanto, op. Bybilen har fået et vellykket næsejob og til priser fra 90.000 kroner inklusive ESC-antiskrid, ligner Picanto en uomgængelig kandidat til top 20 listen. I marts lægger Kia så endnu et Ceed-frø ud med den sporty tre-dørs udgave kaldet ProCeed. Teknikken er identisk, men karrosseriet lavere og bredere. Koreanerne er i det hele taget blevet stilbevidste. Først med facelift af SUVen Sportage til sommer og sidst på året med dens »lillebror«, den forhjulstrukne Soul, der med ungdommeligt design og rå skærmforøgere skal konkurrere med andre distanceblændere som VW CrossGolf og den kommende Skoda Yeti.

Mazda

Sidst i februar får den praktiske Mazda 5 med skydedøre og op til syv siddepladser et mindre facelift. En måned senere, 29. marts, er der premiere på den velskabte og velkørende Mazda 6, der ganske atypisk har slanket sig 25 kilo, selv om den er blevet fem centimeter længere. Basismodel bliver en 1,8 med 120 hk og næsten alt i udstyr til 300.000 kr. Derudover kan man vælge mellem 2,0 og 2,5 liter benzin med 145 og 170 hk, eller to-liters diesel med 140 hk. Mazda 6 kører fuldt program fra starten som sedan, hatchback og stationcar.

Mercedes

De har travlt med beautyboksen i Stuttgart. I løbet af 2008 får både A- og B-klassen, SUVen M-klasse samt SLK, SL og CLS pudret næsen. Første reelle nyhed er sportscoupeen CLC til maj, der er baseret på den nye C-klasse, mens den firehjulstrukne VW Tiguan og BMW X3-udfordrer GLK indtager terrænet foran golfklubberne i løbet af efteråret. Også den er angiveligt baseret på teknik fra C-klassen, men ellers findes der hverken tekniske oplysninger eller priser.

Mitsubishi

Knivskarpt design og fair priser skal give Lancer en ny chance herhjemme. Først som sedan til marts, men den tror importøren heller ikke selv på. Optimismen stiger til august, hvor femdørs-udgaven Sport Back er klar med to motorer: 1,8 benzin med 144 hk og 2,0 diesel med 140 hk. Sidstnævnte er en lidt ubehøvlet sag købt hos VW. Midt på året ser vi Lancer-familiens skrappe brødre, Ralliart og Evolution X med henholdsvis 240 og 280 turboheste. Priserne begynder formentlig ved 240.000 kroner for 1,8 sedan inklusive righoldigt udstyr, der i blandt syv airbags.

Nissan

Almera blev aldrig nogen succes, men nu prøver Nissan med den højloftede Tiida. Teknikken stammer delvist fra Nissan Note og Renault Clio III, men Tiida er i Golf-størrelse. Basis bliver en 1,5 liters med 109 heste, der forventes at koste under 200.000 kr. når den kommer til sommer.

Opel

Rüsselsheim indleder en krig mod konkurrenterne på flere fronter i 2008. I april kommer bybilen Agila, der teknisk er en Suzuki Splash med Opel-logoer på. Suzuki fremstiller også bilen, der er væsentligt smartere end WagonR uden at sætte rummeligheden over styr. Til efteråreser vi Vectra-afløseren Insignia. Navneskiftet er ikke tilfældigt, for formsproget er skarpere og mere sportsligt end længe set på en Rekord-stor Opel. Ambitionen er at gøre Insignia blandt de ypperste og teknisk mest pålidelige biler i den konkurrenceprægede firmaklasse – uanset pris. Sidst på året er Opel klar med en ny Meriva. Forinden kan familierne dog se frem til et mindre facelift af Zafira til februar.

Peugeot

Årets brøl fra Peugeot bliver stationcarudgaven af 308 med tilnavnet SW. Panoramataget af glas er bevaret i udgaven med syv siddepladser, mens billigudgaven placerer fem personer i skyggen af et ståltag. Priserne er endnu ukendte. Lige så rummelig, men væsentligt billigere tør vi godt love, at Partner-udgaven af den nye Bipper-varevogn bliver. Familier med barnevogn kan glæde sig til foråret, hvor Peugeot har fået skruet bagsæder i. Med lidt held begynder priserne omkring 200.000 kr.

Går alt efter planen ser vi også den nye løvekonge, 608, inden nytår. I givet fald i et markant design a la konceptbilen 908 RC.

Porsche

Lidt ekstra krydderi i form af 20 ekstra heste og sænket undervogn, og så er årets nyhed fra Zuffenhausen Cayenne GTS med 405 hk. Prisen er godt 1,6 mio. kr., når der er premiere i februar.

Renault

Med ny importør indleder Renault en storoffensiv fra nytår. Slagnummeret er den nye Laguna, der kommer sidst i januar til startpriser på 275.000 kr. for en veludstyret 1,6 med 110 hk. Franskmændene er opsatte på at mane fortidens kvalitets-synder i jorden og hævder, at Laguna er blandt de tre mest pålidelige i sin klasse. Vi får se. I april ser vi i hvert fald den nye Twingo, der skal løfte en tung arv. Umiddelbart overrasker det, at Twingo kun opnåede fire ud af fem stjerner i Euro NCAP crashtesten tidligere i år. Prisen er ukendt – spørgsmålet er, om den kan presses under 100.000 kr.

I maj handler det om stationcarudgaven af Clio III, den forlængede Grand Modus med mere plads, samt Berlingo-konkurrenten Kangoo, der bliver 18 centimeter længere. Sidst på året rundes offensiven af med den kompakte offroader Koleos.

Seat

Skoda Fabia er sluppet løs, og så kommer turen til koncernkusinen Seat Ibiza. Vi ser den formentlig til sommer – først som hatchback, muligvis senere som stationcar.

Skoda

Tjekkerne bygger videre på Fabia med Combi-udgaven, der udmærker sig ved at være mere rummelig og harmonisk designet end den fem-dørs. Premiere i februar til priser fra 138.000 kr. for en trecylindret 1,2 med 70 flittige heste.

Til september ser vi den nye Superb, der også denne gang er baseret på en langtrukken Passat. Vel at mærke nyeste model og tilsat et tjekkisk twist: En stor bagklap, der er camoufleret som traditionelt sedan-bagagerum. For at løfte bagruden med op skal man udløse et håndtag. Ifølge Skoda bliver Superb II klassens mest rummelige bil. Især når den for første gang kommer som stationcar.

Subaru

Det japanske specialistmærke finpudser teknikken i 2008. Først i januar med en faceliftet Tribeca, der får noget tiltrængt bodybuilding med kraftigere, sekscylindret motor og forbedret automatgear, der ikke skifter så hysterisk som før. Priserne holder sig også i ro: Cirka 900.000 kr.

Sidst i marts er der premiere på indbegrebet af Subaru, civiludgaven af den voldsomme WRX STI rallybil med 300 hk og firehjulstræk. Pris lige under 800.000 - eller under en halv million, hvis du kan leve uden bagsæder og med gule plader. Maj er Subaru klar med verdens første dieselboksermotor, en to-liter med 150 hk, der skal koste 420.000 kroner i en veludstyret Legacy. Samme måned dukker der er en ny Forester op.

Suzuki

Året begynder med to nye dieselmotorer i SX4. Dels en 1,6 med 90 hk og en 1,9 med 120 hk. Priserne begynder ved 200.000 kr. Desuden kommer SX4 i sedan-udgave, der skal koste 190.000 kroner med 107 benzin-heste og meget udstyr. Marts er det den populære Swifts tur til at få diesel: en 1,3 liter fra Fiat med 75 hk, der skal koste omkring 150.000. Endelig kommer WagonR-afløseren Splash i begyndelsen af sommeren med både benzin- og dieselmotorer, der kører over 20 km/l.

Toyota

Stilhed før storm i 2009. Eneste nyhed en ny Landcruiser V8, der fås med ottecylindret benzin- eller dieselmotor. Teknikken er state of the art, blandt andet med mulighed for op til 14 airbags. Salget er netop startet til priser fra 1,5 mio. kr. på hvide plader.

Volvo

Svenskerne gør som konkurrenterne og satser på en kompakt firehjulstrækker med masser af attitude og luksus. Hos Volvo hedder den XC60 og dukker op sidst i 2008. Modstanderne hedder VW Tiguan, Audi Q5 samt Land Rover Freelander og Ford Kuga, som XC60 angiveligt deler teknik med. Trumfkortene er høj sikkerhed, skandinavisk design og karismatiske fem-cylindrede motorer.

VW

Få mærker slipper så mange nyheder løs i 2008 som VW. Offensiven starter i januar med SUVen Tiguan, der skal konkurrere med Honda CR-V og Land Rover Freelander. Prisen begynder ved 445.000 kroner for en firehjulstrukket 1,4 TSI, der med både kompressor og turbo yder 140 hk. Senere vil samme bil kunne fås med forhjulstræk, hvilket trykker prisen ned mod 400.000 kroner.

Januar ser vi også to spændende turbobenzinmotorer til Passat: 1,4 TSI og 1,8 TFSI med henholdsvis 122 og 160 hk. Henover vinteren dukker der også nøjsomme BlueMotion-udgaver af Golf, Golf Plus, Golf Variant og Jetta op. Importøren forventer beskedne merpriser for de små optimeringer, der gør VWs 1,9 TDI-diesel til et ægte »sparwunder«.

I løbet af foråret kommer Passat i en heftig R36 udgave med 300 hestes VR6-motor og firehjulstræk. Samtidig ser vi Passat Coupe - en »choppet« Passat med lav taglinie og coupé-look trods fire døre, meget i stil med Mercedes’ succesfulde CLS. Sidst på året er det så sportsvognen Sciroccos tur, samtidig med at VW afslører Golf VI. Sidstnævnte fortsætter med den nuværende teknik for at holde omkostningerne nede, men pakkes ind i et nyt karrosseri, der ser bredere og lavere ud.