Going global – har du kompetencerne?

KARRIEREPANELET. Mange mindre og mellemstore virksomheder er presset til at etablere sig globalt – og det skal gå hurtigt, siger Bolette Christensen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Globaliseringen har for alvor indhentet os. Svensk automobilproducent Volvo blev købt af kineserne, Saab er kommet i hollandske hænder, den hidtil amerikanske burgerkæde Burger King har nu overvejende brasilianske investorer i ryggen, Nycomed er i fuld gang med at flytte sit hovedsæde til Schweiz, og China Investment Corporation (CIC) har til opgave at investere 2.500 mia. kr. rundt i verden.

I denne artikel i serien Karrierepanelet ser Bolette Christensen nærmere på globaliseringens muligheder og udfordringer for danske virksomheder.

Du kan købe adgang til denne ene artikel for 10 kr., men vælger du at abonnere på Business PLUS får du adgang til denne, samt meget andet indenfor kategorien karriere.


Globaliseringen har for alvor indhentet os. Svensk automobilproducent Volvo blev købt af kineserne, Saab er kommet i hollandske hænder, den hidtil amerikanske burgerkæde Burger King har nu overvejende brasilianske investorer i ryggen, Nycomed er i fuld gang med at flytte sit hovedsæde til Schweiz, og China Investment Corporation (CIC) har til opgave at investere 2.500 mia. kr. rundt i verden.

Mange mindre og mellemstore virksomheder er presset til at etablere sig globalt – og det skal gå hurtigt. Deres markeder og kunder ligger i stigende grad uden for de danske og europæiske landegrænser. Den globale udvikling går stærkt.

Mange ansigter

»Going global« kan foregå på mange måder, alt afhængig af den virksomhed man er ansat i. Der er den traditionelle måde, hvor virksomheden har sit hovedkontor i Danmark og har mindre datterselskaber i udlandet og så er der andre virksomheder, som etablerer strategiske partnerskaber med udenlandske samarbejdspartnere.

»Instant global« er den seneste trend, hvor de mindre og mellemstore virksomheder fra starten af etablerer sig globalt eller starter småt i Danmark og vokser sig store uden for de danske landegrænser.

»Going global« byder på både muligheder og udfordringer, og for din virksomhed kan det betyde:

At kunderne ikke længere sidder i Europa, men i fjerne verdensdele med anderledes behov og indkøbsvaner.

At du bliver sat til at undersøge markedsmuligheder i en fremmed kultur, som du ikke er en del af og hvis sprog du ikke taler.

At din arbejdsplads bliver mere og mere kulturelt mangfoldig.

At dine kollegaer er spredt ud i forskellige verdensdele, og du skal skabe resultater på distance.

At din nærmeste chef er amerikaner, kineser eller tysker.

Selv om det kulturelle sammentræf kan være en udfordring, så ligger der et kæmpe potentiale i form af andre kompetencer og nye tænkemåder.

Egen indstilling

Hvad kræver »going global«? At kunne tænke og navigere på den globale scene? Hvis vi vil lykkes i det globale, er vi nødt til at lægge vores »vi ved bedre« attitude bag os.

Vi skal blive dygtigere til at arbejde med vores egen indstilling til andre kulturer og de muligheder, kulturmødet rummer.

Forskning fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, viser, at danske ledere i multinationale virksomheder ikke har et udpræget globalt mindset. Ifølge forskningen har danske ledere en tendens til at agere på et snævert dansk grundlag, og de overser ofte behov og vigtig viden fra udenlandske datterselskaber.

Det kan betyde både spild af gode ressourcer og innovative ideer, og det kan betyde tab af konkurrenceevne.

Kulturel viden

Det, at etablere sig globalt, at arbejde fra Danmark i forhold til udlandet og at have medarbejdere med anden kulturel baggrund ansat i, Danmark kræver måske mest af alt engagement og kulturel viden, dvs. viden om både vores egen og de andres kultur.

Online medier giver rigeligt mulighed for at følge med i trends og tendenser i de markeder, som virksomheden er aktiv i. Det er især de kulturelle, politiske og økonomiske forhold, som man må følge med i.

Oprigtigt engagement i andre mennesker og andre kulturer er nøglen til at opbygge værdiskabende relationer, især over distancen. Det kræver blandt andet en kulturforståelse, der går ud over det oplevede på en ferie, og det kræver et globalt mindset.

På DIs globale ledelsesudviklingsprogrammer, f.eks. Global Leadership Program Kina, Executive Program og det kommende Innovation and Diversity Executive Program er dette bl.a. i fokus.

Inkluderende kultur

Historisk set har vi som danskere ikke så meget med i bagagen, når det gælder at skabe relationer udadtil og være åbne overfor det fremmede. I vores homogene samfund har fokus været på integration frem for inklusion, dvs. de fremmede har skullet tilpasse sig vores kultur, frem for at vi har søgt at lære og optage ideer fra deres kulturer.

I en globaliseringstid er vi nødt til at inkludere andre for at udvikle de muligheder, kulturel mangfoldighed rummer. For at skabe en inkluderende kultur på arbejdspladsen skal vi være åbne, tolerante og være parate til at bryde med de trygge vaner og ændre fastgroede rutiner.

Giv dine globale kompetencer et eftersyn – hvis du vil være med i »going global«?