Gør dig fortjent til medarbejdernes tillid

Hvad skal en leder stille op med en medarbejder, der konsekvent kalder ham for en knægt?

Hassan frygter, at det kan skade hans karriere i virksomheden, hvis han vælger at skifte teamet ud med yngre medarbejdere. Hvad skal han gøre? Fold sammen
Læs mere

Sidste uges dilemma handlede om Hassan, der var leder for en afdeling, hvor han var klart den yngste. En af hans medarbejdere, Charlotte, blev ved med at kalde ham knægt, og det, følte Hassan, nedgjorde ham som leder.

Ledelsesrådgiver i Lederne Helle Bruun Madsen mener, at det ville være en dårlig løsning, hvis Hassan skiftede team, da det basalt set bare ville være at ignorere problemet, og sådanne problemer går som regel aldrig over af sig selv. I stedet skal han håndtere problemet med Charlotte:

»Hassan skal tage en samtale under fire øjne med Charlotte, hvor han med afsæt i det konkrete problem siger, hvad han har observeret og hvilken adfærd, han forventer fra hende. Hassan skal også lytte til Charlotte og spørge ind til, hvorfor hun kalder ham knægt,« siger Helle Bruun Madsen.

Ifølge ledelsesrådgiveren er det ofte svært at være leder, hvis man er forfremmet internt, og det er derfor vigtigt, at Hassan er nysgerrig på at få input fra sine medarbejdere, så han kan udvikle sig og skabe tillid mellem sig og teamet:

»Jeg vil anbefale Hassan at prioritere at tale 1:1 med alle medarbejdere og spørge nysgerrigt ind til, hvordan de har det og bede om feedback på sin ledelsesstil. Tillid er noget, man gør sig fortjent til, og den tillid skal Hassan til at bygge op – samtaler i øjenhøjde med ens medarbejdere er ét middel.«

Helle Bruun Madsen peger derfor på løsning nummer 2, og opfordrer også Hassan til at følge op på samtalen med Charlotte, så han sikrer sig, at misforståelserne bliver mindsket, og arbejder på at tilliden mellem de to bliver styrket.

Kilde: Lederne / Lederne.dk