God karma gennem krisen

Arnold Johansen har overlevet to kriser i byggebranchen og frygter ikke for en ny satsning midt i stormvejret.

Timingen er ikke god. Det indrømmer Arnold Johansen, der er direktør i Optimera Danmark, og står i spidsen for relanceringen af flere byggemarkeder og en ny netauktion i dag. Men med 35 års erfaring i branchen og flere kriser i baggagen, sover han stadig roligt om natten.

- Energikriserne i 70erne og 80erne gik også hårdt ud over byggebranchen. Jeg vil ikke sige, at kriserne er nogle man samler på, eller noget man ønsker gentager sig. Men når man har prøvet det før, kan man tage det mere roligt, fortæller Arnold Johansen.

Optimera Gruppen, der er ejet af det franske byggematrialefirma Saint Gobain, overtog i foråret 19 XL-byg forretninger. I dag skifter de navn til Optimera samtidig med, at firmaet lancerer netauktionen Købekraft, hvor håndværkere kan gå sammen og byde på byggematerialer. Det var ikke planlagt, at det skulle ske midt i krisen, men når omstændighederne nu en gang er sådan, ser Arnold Johansen lyst på det.

- Jeg ser da frem til, at vi med den store lancering i alle butikkerne i dag får en masse opmærksomhed i en byggebranche, der ikke har så forfærdeligt travlt med en masse andet for tiden, fortæller Arnold Johansen.

Lært lektien

Han er 55 år, og har arbejdet med salg af byggematerialer siden han kom i lære som 20-årig.

- Der er nok 300-400 trælasthandler i Danmark, og Arnold har enten besøgt eller kender godt til dem alle, fortæller Jørgen Møller-Rasmussen, der er administrerende direktør i Dallhof Larsen & Horneman A/S og chef for Arnold Johansen, indtil de solgte byggedelen fra til Saint Gobain.

De mange år i branchen har givet erfaringer om hvordan, man overlever krisen. Lektien har været, at det ikke kun handler om nedskæringer.

- Tidligere har jeg skåret ind til benet, hver gang vi har været i en byggekrise. Det vil sige, at vores omkostninger er blevet tilpasset i et omgang, der efter min mening, har efterladt os i en svær position. For når markedet er begyndt at vokse igen, skal man starte på ny med opbygningen, fortæller Arnold Johansen.

I stedet er planen med det nye brand at optræde innovativt og mindske tilpasningerne. Og innovationen skal komme fra de 550 medarbejdere, der som en ny ting i branchen tages med på råd, når vejen ud af krisen skal findes.

Master Fatman viser vejDet første bud på den nye vej er den omtalte netauktion, der har et koncept, der ikke er set før. Idéen opstod også på en måde, der minder mere reklamebranchen end klassisk trælast.

I slutningen af september blev 100 medarbejdere inviteret til medarbejderworkshop. Her var der koreograf, så folk fik bevæget sig og Master Fatman underholdt med musik og spredning af god karma. Arnold Johansen bliver af sin tidligere chef beskrevet som meget patentlig, altid med ryddet skriveborg og i stand til at finde en hvilket som helst dokument i løbet af få sekunder i hans velordnede ringbind.

Derfor var det også uvant da Arnold Johansen modtog en stor krammer fra Master Fatman til arrangementet. Men det gjorde indtryk.

- Jeg var skeptisk overfor arrangementet til at starte med, men jeg er mere end lykkelig for det efterfølgende. Vi fik mange gode idéer deriblandt netauktionen og et idékatalog på 50 sider, vi bare kan tage af. Derudover har Master Fatmans positive indstilling givet mig en ny dimension i kommunikationen med mine medarbejdere, og vi har fået skabt en åbenhed i organisationen, som ikke har været der før. Men dermed ikke sagt, at jeg går rundt og krammer folk på samme måde som Master Fastman, fortæller Arnold Johansen.