Giv mig nu en pause, chef

Alt for få virksomheder har en pausekultur, selv om et afbræk gør medarbejderne mere effektive. Se, hvordan du bedst holder pauser i løbet af dagen.

Danskerne er alt for dårlige til tage sig en time-out på jobbet, få strakt benene, small-talket med kollegerne eller trukket en mundfuld frisk luft for at holde en pause fra opgaverne.

For kun de færreste virksomheder har indarbejdet en pausekultur, selv om pauser er helt nødvendige, hvis man vil have effektive medarbejdere. Det fortæller Helge Hvid, professor på Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv på RUC.

Her er man i færd med at forske i, hvordan man får skabt gode rytmer i arbejdsdagen.

- Mange virksomheder har en forbavsende dårlig pausekultur, og mange ansatte oplever, at de har så travlt, at de slet ikke har tid til at holde pauser. Men vi har ikke tid til at lade være. Bliver arbejdsdagen så hektisk, at man kun kan klare hvad der lige er foran næsen på en, er det en helt uhensigtsmæssig måde at arbejde på. Så er det kontraproduktivt, fortæller Helge Hvid.

Pauser på retur

Hans oplevelse er, at pausekulturen endda bliver mere og mere trængt i de danske virksomheder. En af årsagerne er, at arbejde og fritid flyder mere og mere sammen, så man kan arbejde hvor som helst og når som helst. Og det er der meget positivt i, mener professoren. Men hvis der ikke er nogen struktur i det arbejde, så kan det være lige så belastende, som at arbejde under mere rigide og bureaukratiske forhold, hvor hver mand har afgrænsede opgaver og ansvar, advarer han.
Også projektarbejdet som arbejdsform og de flade hierarkier er med til at fortrænge pauserne.

- Det er for eksempel meget tydeligt i it-virksomheder, hvor de ansatte hele tiden er involveret i flere projekter på en gang. Der når man sjældent at holde pauser i løbet af dagen. Det hænger sammen med, at vi ikke har lært at leve med de flade hierarkier, så der er ingen afgrænsning i, hvilke opgaver der er mine eller andres, forklarer Helge Hvid.
Værdifuld small-talk

En af pausens vigtigste funktioner er, at de ansatte får talt med hinanden. Det styrker det uformelle netværk i virksomheden og gør det også lettere at få løst opgaverne.

- Pausen giver mulighed for at sige ”Hold kæft, hvor har jeg travlt. Det er helt umuligt.” Og så kan kollegerne sige: ”Nå, ja, det er også helt urimeligt. Prøv at snakke med Lone, måske kan hun overtage noget af det.” I det hele taget gør pausen, at man kommer lidt op af den arbejdsmæssige sump og ser det hele på lidt større afstand, siger Helge Hvid.
Han mener derfor, at enhver virksomhed bør tage medarbejdernes mulighed for at holde pauser alvorligt.

- Det gælder om at etablere nogle rytmer, som udvikles af og tilpasses de mennesker, der er med i arbejdsfællesskabet, siger Helge Hvid.

Få inspiration til, hvad du konkret kan gøre for at fremme en sund pausekultur her.