Fyringer skal ikke gives på SMS

Selvom det er lovligt at fyre en medarbejder på SMS, er det ikke særlig god ledelse, fastslår ledelsesrådgiver i en kommentar til sidste uges ledelsesdilemma

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En større finansiel virksomhed skal igennem en stor omstrukturering, hvilket blandt andet medfører en massefyringsrunde. Direktionen i Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, har nu besluttet, at lederne skal give de afskedigede medarbejdere besked på SMS. God idé? Ikke ubetinget, hvis man spørger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen. "Rent juridisk er der intet til hinder for at afskedige en medarbejder på SMS, dog skal man være opmærksom på, at afsenderen bærer ansvaret for, at opsigelsen er nået frem til modtageren. Men en ting er jura en anden ting er god ledelse", siger hun.

Ifølge Helle Bruun Madsen er det nemlig ikke kun dårlig ledelse, men også dårlig kommunikation at sende en SMS-besked om, at man er fyret. Hun anbefaler derfor valgmulighed 2, hvor lederen går direkte til direktionen for at argumentere for, at de berørte medarbejdere skal opsiges face-to-face.

"At blive fyret kan være en meget voldsom besked at få og for mange kommer det som et lyn fra en klar himmel. Der er kun en måde som leder, at levere sådan en besked på, og det er mundtligt og med respekt og værdighed for den enkelte", siger ledelsesrådgiveren.

Lederen skal i situationen dog ikke ”bare” levere beskeden mundtligt, men også stå til rådighed for den fyrede medarbejder både på den korte og den lange bane.

"Man ved aldrig, hvordan en medarbejder vil reagere på sådan en besked. Uanset om medarbejderen reagerer ved at blive vred, være tavs eller begynder at græde, skal lederen kunne håndtere og rumme hele følelsesregisteret – og det er immervæk lidt svært, hvis beskeden leveres på SMS", siger hun og påpeger, at en SMS-fyring også kan give virksomhedens image ridser lakken.

"En ”kold” SMS kan både have store personlige omkostninger for den fyrede, men det kan også påvirke lederen og hele virksomhedens omdømme både i forhold til de tilbageværende medarbejdere, men også i forhold til omverdenen", siger hun.