Frivilligt arbejde en del af karrieren

KARRIEREPANELET: Danske erhvervsledere er meget positive, når vi taler om frivilligt arbejde som lektiehjælper, praktisk hjælper, krisecentermedhjælper eller svømmetræner, fordi det giver faglige og sociale kompetencer.

Frivilligt arbejde i f.eks. en fodboldklub er samtidig et plus på CVet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Carlsen

Når vi ansætter nye medarbejdere, skal vi vægte begge typer kompetencer. Og hvis vi samtidig kan blive skarpere på at rekruttere mangfoldigt, er det kun en styrke for virksomhederne.

I denne artikel i serien Karrierepanelet ser Bolette Christensen nærmere på, hvordan frivilligt arbejde kan være en fordel på CV'et.

Du kan købe adgang til denne ene artikel for 10 kr., men vælger du at abonnere på Business PLUS får du adgang til denne, samt meget andet indenfor kategorien karriere.


Når vi ansætter nye medarbejdere, skal vi vægte begge typer kompetencer. Og hvis vi samtidig kan blive skarpere på at rekruttere mangfoldigt, er det kun en styrke for virksomhederne.

Frivilligt arbejde handler om hjerte, engagement og ikke mindst hårdt arbejde. De fleste tager fejl, når de tror, at frivilligt arbejde bare er at gå lidt til hånde – de opgaver og det ansvar, frivillige har, er med til at holde mange organisationer sammen i Danmark. Derfor giver det også god mening at fokusere på erfaring med frivilligt arbejde, når vi ansætter. De faglige kompetencer skal selvfølgelig være i orden. Men hvor det faglige som regel kan tillæres, er de sociale og personlige kompetencer nogle, vi udvikler og erfarer gennem vores møde og arbejde med andre mennesker på jobbet, efteruddannelse eller vores engagement i frivilligt arbejde.

Evnen til at begå sig

Ifølge 97 % af danske erhvervsledere kan man opbygge sociale kompetencer gennem frivilligt arbejde. 96 % mener, det giver samarbejdsevner. Derfor er det heller ikke overraskende, at 83 % sætter det på plussiden, når en ansøger har erfaring fra frivilligt arbejde. Det er der god grund til.

Når de faglige kompetencer er på plads, er det netop samarbejdsevner, ansvarlighed, personlighed og organisationstalent, der skaber den gode medarbejder. Særligt de sociale og personlige kompetencer bliver stadigt vigtigere, uanset jobfunktion. Evnerne til at begå sig, netværke og agere med samarbejdspartnere, kunder og kolleger både nationalt og internationalt. Og evnen til at navigere i ukendt farvand, tage udfordringer på sig og løse problemer i pressede situationer.

Hårde og bløde kompetencer

Og det er netop kompetencer, man opnår gennem frivilligt arbejde. Præcis som det er tilfældet på enhver arbejdsplads, fungerer en frivillig organisation ikke uden planlægning, budgetlægning, indtægter eller kommunikation. Blot for at nævne nogle af de opgaver, som frivillige landet over tager sig af.

Der findes ikke et modsætningsforhold, hvor erhvervserfaring repræsenterer den hårde side, og frivilligt arbejde den bløde. Erfaringer fra det arbejde, som man ikke er blevet betalt for, er præcis lige så hard core, som alle øvrige joberfaringer. Den, der arbejder frivilligt, viser ansvarlighed og overskud.

Praktiske kompetencer og samfundsindsigt

Integrationsministeriet står netop nu i spidsen for en kampagne, der skal få flere unge med etnisk minoritetsbaggrund til at engagere sig i frivilligt arbejde. Så meget desto bedre. Vi ved fra flere undersøgelser, at mangfoldighed styrker virksomhederne, fordi det skaber innovation og nytænkning.

Det er først i de senere år, at unge med minoritetsbaggrund for alvor er begyndt at engagere sig i frivilligt arbejde. Men både forskning og de unges egne erfaringer viser, at det frivillige arbejde skaber en samfundsindsigt og vigtige kvalifikationer for enhver, der involverer sig. Uanset hvor man er født, eller hvor man er vokset op.

Der er altså for virksomhederne en god pointe i at kigge en ekstra gang på ansøgere med en anden etnisk baggrund end dansk, der har lavet frivilligt arbejde. Ikke fordi vi skal huske at vise et mangfoldigt billede udadtil. Men fordi der kan være guld gemt i disse ansøgere. De kan være vejen til innovation og nye tider – og i bedste fald kan det jo ses på bundlinjen.

Hjerte og engagement

Over to tredjedele af danske erhvervsledere har ifølge Gallup-målingen lavet frivilligt arbejde. Størsteparten mener, at det har gjort dem til bedre ledere. Mit bud er, at det i mindre grad hænger sammen med, at de har haft bestyrelsesansvar eller koordineret frivilligprojekter. Snarere hænger det sammen med, at frivilligt arbejde handler om hjerte og engagement. Og selv om vi bliver betalt for vores arbejde, så hører dette også hjemme i kernen af godt lederskab: Hjerte og engagement.

Sidst men ikke mindst, når man giver, får man igen ….